Ένας σημαντικός, χρηστικός και απλός τρόπος να μεγαλώσει ένας μαθητής μια πρόταση είναι να τοποθετεί τις λέξεις γιατί, αλλά, οπότε, ακολουθώντας τη συγκεκριμένη σειρά, στην αρχική πρόταση. Φαίνεται μια απλή δραστηριότητα, που ενθαρρύνει τον μαθητή να χρησιμοποιεί κριτική σκέψη, να εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του και να εστιάζει την προσοχή του σε αυτό που γράφει.
Με ποιον τρόπο μπορεί να μεγαλώσει την πρόταση, με τη χρήση των λέξεων γιατί, αλλά, οπότε;
- Γράφουμε σε μια λευκή κάρτα τη βασική πρόταση, με την οποία θέλουμε να ξεκινήσει ο μαθητής. Για παράδειγμα,
Ο διαιτητής σφύριξε στον αγώνα.
- Παίρνουμε μία πράσινη κάρτα και γράφουμε τη λέξη γιατί, μια κίτρινη κάρτα και γράφουμε τη λέξη αλλάκαι μία κόκκινη κάρτα και γράφουμε τη λέξη οπότε.
- Εξηγούμε στον μαθητή με ποια λέξη θα ξεκινήσει να μεγαλώνει την πρόταση, με ποια λέξη θα συνεχίσει και με ποια λέξη θα ολοκληρώσει την πρόταση.
- Ο μαθητή αντιγράφει τη βασική πρόταση, επιλέγει την πράσινη κάρτα και τη συνεχίζει με τον σύνδεσμο γιατί. Για παράδειγμα,
Ο διαιτητής σφύριξε στον αγώνα, γιατί ο παίχτης έκανε ένα
σοβαρό φάουλ.
- Ο μαθητής αντιγράφει τη βασική πρόταση, επιλέγει την κίτρινη κάρτα και τη συνεχίζει με τον σύνδεσμο αλλά. Για παράδειγμα,
Ο διαιτητής σφύριξε στον αγώνα, αλλά εκείνος ισχυρίστηκε
πως το φάουλ έγινε από τον συμπαίχτη του.
- Ο μαθητής αντιγράφει τη βασική πρόταση, επιλέγει την κόκκινη κάρτα και τη συνεχίζει με τον σύνδεσμο οπότε. Για παράδειγμα,
Ο διαιτητής σφύριξε στον αγώνα, οπότε ζήτησε από τον παίχτη να
αποσυρθεί στα αποδυτήρια.
- Ο μαθητής γράφει την πρόταση ολοκληρωμένη. Για παράδειγμα,
Ο διαιτητής σφύριξε στον αγώνα, γιατί ο παίχτης έκανε ένα σοβαρό φάουλ, αλλά εκείνος ισχυρίστηκε πως το φάουλ έγινε από τον συμπαίχτη του, οπότε αποσύρθηκε στα αποδυτήρια.
- Ο μαθητής προσέχει τον τρόπο που θα συνδέσει τις προτάσεις μεταξύ τους, ώστε να βγει κάποιο νόημα, τους χρόνους των ρημάτων που θα χρησιμοποιήσει και τη σωστή χρήση των λέξεων μέσα στην πρόταση.
- Ο μαθητής χρησιμοποιεί αυτήν τη δραστηριότητα με λέξεις της ίδιας οικογένειας, λέξεις υψηλής συχνότητας, λέξεις που έχει για ορθογραφία και εμπλουτισμό του λεξιλογίου του.