Η αποστήθιση είναι όταν κάποιος βάζει κάτι μέσα στο μυαλό του και το διατηρεί σε τέτοιον βαθμό, ώστε όταν του ζητηθεί να το πει, να έχει τη δυνατότητα να το ανακαλέσει, δηλαδή να το πει από μνήμης.
Όταν για παράδειγμα, ζητηθεί από έναν μαθητή να μάθει μια λίστα λέξεων, για παράδειγμα, με κατάληξη σε -είο , από μνήμης δυσκολεύεται, τότε σημαίνει πως έχει αδύναμη εργασιακή μνήμη.
Με ποιον τρόπο μπορούμε να βοηθήσουμε τον μαθητή να μάθει μια λίστα με λέξεις από μνήμης και για ορθογραφία;
- Δίνουμε στον μαθητή τη λίστα των λέξεων που θέλουμε να μάθει απ΄ έξω και έχει για ορθογραφία. Οι λέξεις είναι αριθμημένες και η μία κάτω από την άλλη.
- Διαβάζουμε τις λέξεις της λίστας δυνατά και καθαρά. Έπειτα, ζητάμε από τον μαθητή να μας πει πόσες από τις λέξεις που άκουσε, θυμάται και ποιες από αυτές θυμάται με τη σειρά.
- Δείχνουμε στον μαθητή τη λίστα με τις λέξεις. Για παράδειγμα,
1.βραβείο
2.ψυγείο
3.μαντείο
4.γραφείο
5.χειρουργείο
6.ταμείο
4. Συνδυάζουμε την κάθε λέξη με μια ιστορία.
Για παράδειγμα, συνδυάζουμε τη λέξη βραβείο με κάποιον που πήρε το πρώτο (1ο) βραβείο σε έναν αγώνα. Γράφουμε τη λέξη ψυγείο στο νούμερο 2, γιατί το ψυγείο έχει δύο πόρτες. Γράφουμε τη λέξη μαντείο στον αριθμό 3, γιατί είναι τρεις οι μάγισσες που βλέπουν το μέλλον στη σφαίρα. Γράφουμε τη λέξη γραφείο στο νούμερο 4, γιατί ένα γραφείο έχει 4 πόδια. Γράφουμε τη λέξη χειρουργείο στο νούμερο 5, γιατί είναι πέντε χειρουργοί πάνω στον ασθενή, που προσπαθούν να του σώσουν τη ζωή. Γράφουμε τη λέξη ταμείο στο νούμερο 6, γιατί αυτό που θέλουμε να αγοράσουμε κοστίζει 6 ευρώ.
5. Ζητάμε από τον μαθητή να μας πει τις λέξεις της λίστας και τις ιστορίες του, με τη σειρά, βλέποντάς τες και μετά από μνήμης. Κατόπιν, τις γράφει τη μία κάτω από την άλλη. Του υπενθυμίζουμε πως πρέπει να θυμάται τον κανόνα των συγκεκριμένων λέξεων.
6. Ο μαθητής κάνει αυτοδιόρθωση και συνεχίζει τη λίστα των λέξεων με άλλες λέξεις που τελειώνουν σε -είο. Σε αυτές τις λέξεις, συνεχίζει την ίδια διαδικασία, προσπαθώντας να βρει δικές του ιστορίες και να τις συνδυάσει.