Η πολυαισθητηριακή τεχνική του Spot & Dot είναι από τις πιο αναγνωρισμένες διεθνώς τεχνικές για τη βελτίωση της ανάγνωσης και της ορθογραφίας. Ο μαθητής ακολουθεί τα προτεινόμενα βήματα και φτάνει στο σημείο να διαβάζει και να γράφει τις λέξεις με τον σωστό τρόπο.
Τα βήματα είναι τα εξής:
- Δίνεται η βασική λέξη, για παράδειγμα το ρήμα ¨στολίζω¨, σε μια λευκή κάρτα, με μαύρα γράμματα.
- Ο μαθητής αντιγράφει τη λέξη και αναγνωρίζει τα φωνήεντά της, βάζοντας πάνω σε αυτά πράσινες βούλες.
Για παράδειγμα, στολίζω
3. Ο μαθητής ενώνει με μια γραμμή τις πράσινες βούλες, προφέροντας, πρώτα, τους ήχους και μετά την ονομασία των φωνηέντων.
Για παράδειγμα, στολίζω
Καθώς τα φωνήεντα μεταξύ τους έχουν τους ίδιους ήχους, όπως, για παράδειγμα τα φωνήεντα ¨ο¨ και ¨ω¨ της λέξης στολίζω, ο μαθητής λέει ταυτόχρονα τον ήχο και την ονομασία τους, ώστε να τα ξεχωρίσει, οπτικά και ακουστικά.
4.Ο μαθητής κυκλώνει με κόκκινο τα σύμφωνα και χωρίζει τη λέξη σε συλλαβές.
Για παράδειγμα, στο λί ζω
5.Ο μαθητής διαβάζει την κάθε συλλαβή της λέξης και μετά ολόκληρη τη λέξη. Αν είναι κάποια λέξη που δυσκολεύεται, τότε ακολουθεί τον κανόνα του ¨αντίχειρα¨. Δηλαδή, με τον αντίχειρα, κρύβει τη δεύτερη ή την πρώτη ή την τελευταία συλλαβή της λέξης, διαβάζει τις συλλαβές που έχουν απομείνει, έπειτα σηκώνει τον αντίχειρα και διαβάζει όλη τη λέξη. Επαναλαμβάνει 3χ.
6.Ο μαθητής γράφει τη λέξη από μνήμης. Κάτω από τη λέξη, γράφει είτε λέξεις της ίδιας οικογένειας είτε λέξεις που έχουν την ίδια κατάληξη. Στις λέξεις με την ίδια κατάληξη, ο μαθητής λέει ή γράφει τον κανόνα.
Για παράδειγμα, στολίζω στολίζω
στολισμός ποτίζω
στολίδι γυρίζω
στολίζομαι χωρίζω
στολισμένος γνωρίζω
7.Ο μαθητής επιλέγει από τη στήλη 3 ή 4 λέξεις και κάνει προτάσεις.