Η μνήμη εργασίας αποτελεί μια από τις εκτελεστικές λειτουργίες του εγκεφάλου. Είναι μια σημαντική δεξιότητα, η οποία μας επιτρέπει να επεξεργαζόμαστε πληροφορίες, ενώ ταυτόχρονα ασχολούμαστε με την εκτέλεση σύνθετων δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα, όταν έχουμε να κάνουμε μια κάθετη διαίρεση, χρειάζεται να θυμηθούμε τα βήματα της κάθετης διαίρεσης με τη σειρά, να τοποθετήσουμε τους αριθμούς στη σωστή θέση και να κάνουμε τη διαίρεση, χωρίς να ξεχνάμε τα κρατούμενα.
Ποιες στρατηγικές μπορούμε ως γονείς να ακολουθήσουμε, ώστε να βοηθήσουμε στην ενίσχυση της εργασιακής μνήμης των παιδιών μας;
1.Δίνουμε πληροφορίες μέσω οπτικής, ακουστικής και κιναισθητικής οδού, όταν θέλουμε να κάνουμε μια δραστηριότητα. Για παράδειγμα, αν το παιδί μας έχει λέξεις για ορθογραφία, τις γράφουμε τη μία κάτω από την άλλη, δείχνοντας ταυτόχρονα μια αντίστοιχη εικόνα. Αν δεν υπάρχει, λέμε ένα παράδειγμα με τη λέξη για να δείξουμε τη σημασία της. Επιπλέον, μπορεί το ίδιο το παιδί να γράφει τις λέξεις τη μία κάτω από την άλλη, ενώ τις υπαγορεύουμε και αφού πρώτα τις επαναλαμβάνει.
2.Δίνουμε στο παιδί μας μια λίστα με 8-10 λέξεις, ανάλογα με την ηλικία του, για παράδειγμα τα επίθετα σε -ινός και κάποιες εξαιρέσεις τους. Του ζητάμε να τις μάθει απ’ έξω και να μας τις πει με τη σειρά. Αν δυσκολευτεί, μπορούμε να κάνουμε το εξής: Βρίσκουμε ίδια αντικείμενα, για παράδειγμα 6 αυτοκινητάκια, για τα επίθετα σε -ινός και 4 μολύβια, για τις εξαιρέσεις. Τα τοποθετούμε μπροστά του και του ζητάμε, να συνδυάσει κάθε αντικείμενο με μια λέξη. Το παιδί δείχνει το αντικείμενο και λέει τη λέξη.
3.Υπαγορεύουμε προτάσεις, όπου ζητάμε στο παιδί να γράψει μόνο το μέρος της λέξης που απαντάει στην ερώτηση πότε; και στη ερώτηση πού; Για παράδειγμα, στην πρόταση “Αύριο, ο Νίκος θα πάει στο σχολείο”
Πότε; Αύριο
Πού; Στο σχολείο
Μπορούμε την ίδια πρόταση, να τη μεγαλώσουμε και το παιδί να χρειαστεί να απαντήσει και στις ερωτήσεις Γιατί; Πώς;
4.Ζητάμε από το παιδί να κάνει προτάσεις που αφορούν τη ρουτίνα του. Για παράδειγμα, Στις 9 το βράδυ, πηγαίνω για ύπνο.
5.Αν του διαβάζουμε ένα κείμενο, ζητάμε από το παιδί να μας πει αυτό που κατάλαβε με δικά του λόγια ή να το οπτικοποιήσει μέσω μιας ζωγραφιάς ή να βρει δικές του ερωτήσεις που να απαντούν σε σημεία του κειμένου.
6.Ενθαρρύνουμε το παιδί να αφήνει μηνύματα στο ψυγείο, για παράδειγμα, να μας θυμίσει το ραντεβού του στον οδοντίατρο.
7.Ενθαρρύνουμε το παιδί να φτιάχνει λίστες με όλα όσα πρέπει να θυμάται, για παράδειγμα όλα όσα πρέπει να βάλει στη σχολική του τσάντα ή τα αυριανά μαθήματα, ζωγραφίζοντας δίπλα σε κάθε λέξη την αντίστοιχη εικόνα και βάζοντας ένα ν, όταν ολοκληρώνει την υποχρέωσή του.
8.Δίνουμε, καθημερινά, διάφορες οδηγίες στο παιδί, ζητώντας να μας τις επαναλάβει. Μόλις τις ολοκληρώσει, έρχεται να μας ενημερώσει για το αποτέλεσμα.