Πολλά παιδιά όταν γράφουν συνηθίζουν να κολλάνε τις λέξεις μεταξύ τους και εμφανίζουν ένα κείμενο σαν ατελείωτο σιδηρόδρομο! Υπάρχει όμως τρόπος να τα βοηθήσουμε να μάθουν να… χωρίζουν τα βαγόνια!
Η συγκεκριμένη εικόνα γραψίματος εμφανίζεται συνήθως σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, τα οποία έρχονται σε επαφή με την πρώτη γραφή και παρουσιάζουν μια σχετική ανωριμότητα στον χώρο.
Η διαδικασία αυτή ολοκληρώνεται μέχρι να τελειώσει η Α΄ Δημοτικού, όπου, όμως, το παιδί πρέπει να έχει μάθει να αφήνει κενά ανάμεσα στις λέξεις.
Τι μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να αφήνουν κενά; Σκέφτεστε τη χρήση του δαχτύλου δείκτη; Ναι, αλλά υπάρχουν και άλλοι τρόποι.
Ο παρακάτω τρόπος που περιγράφεται είναι για καθημερινή εξάσκηση, ώστε να φτάσει το παιδί στο σημείο αυτοματοποίησης.
Τα υλικά που χρειάζεστε:
Πολύχρωμα χαρτόνια
Μαύρο μαρκαδόρο
Κόκκινο μαρκαδόρο
Μαρκαδόροι διαφόρων χρωμάτων
Διορθωτική ταινία
Τι κάνουμε:
- Παίρνουμε ένα από τα χαρτόνια και γράφουμε, με μαύρο μαρκαδόρο, μια πρόταση (μπορεί να είναι και πρόταση από την ορθογραφία).
- Ανάλογα με το μέγεθος της κάθε λέξης, βάζουμε και το αντίστοιχο χρώμα. Ζητάμε από το παιδί να χρωματίσει τις μονοσύλλαβες λέξεις με κίτρινο, τις δισύλλαβες με κόκκινο, τις τρισύλλαβες με πράσινο και τις πολυσύλλαβες με ροζ.
- Σε ένα λευκό χαρτόνι, ανάλογα με το μέγεθος της λέξης, σχεδιάζουμε τα αντίστοιχα τετράγωνα και τα κόβουμε.
- Ζητάμε από το παιδί να κόψει τις λέξεις της πρότασης και να τις κολλήσει πάνω στο αντίστοιχο τετράγωνο.
- Έπειτα, βάζει τα τετράγωνα στη σειρά, αφήνοντας κενά, ώστε να σχηματίσει την πρόταση (πάνω στο γραφείο).
- Στο τετράδιό του, αντιγράφει την πρόταση.
- Το παιδί, σε κάθε λέξη που γράφει, βάζει μια κάθετη γραμμή με τη διορθωτική ταινία και τη χρωματίζει με κόκκινο χρώμα.
- Τέλος, από κάτω ξαναγράφει την πρόταση, αφήνοντας τα απαραίτητα κενά.
Tips:
- Αν δεν θέλουμε να βάλουμε τις λέξεις μέσα σε τετράγωνα, μπορούμε να τις βάλουμε πάνω σε γραμμές, με το αντίστοιχο χρώμα.
- Μπορούμε να δώσουμε στο παιδί κάρτες με άρθρο + λέξεις ενωμένες, που ξεκινούν με τον ίδιο ήχο π.χ. η εικόνα, το τόπι, ο όμορφος και να ζητήσουμε από το παιδί με κόκκινο μαρκαδόρο να τις χωρίσει και να τις ξαναγράψει.
- Μπορούμε να δώσουμε στο παιδί μικρές προτάσεις (με υποκείμενο + ρήμα + αντικείμενο ή κατηγορούμενο), οι οποίες να είναι ενωμένες οι λέξεις και το παιδί με κόκκινο μαρκαδόρο να τις ξεχωρίσει.