Το παιχνίδι των 20 ερωτήσεων είναι ένα παιχνίδι που απαιτεί οργάνωση και ταχύτητα. Ο μαθητής πρέπει να χρησιμοποιεί πληροφορίες βάση της νοητικής του εννοιολογικής δομής, να είναι συγκεντρωμένος και να δίνει τις σωστές απαντήσεις στις ερωτήσεις που του δίνονται, ώστε να φτάσει στον στόχο του, για παράδειγμα να βρει το αντικείμενο που του ζητείται ή τη σημασία κάποιας λέξης. Το παιχνίδι των είκοσι ερωτήσεων ενισχύει την αναγνωστική ικανότητα των μαθητών.
Πώς παίζεται αυτό το παιχνίδι;
1.Βρίσκουμε ένα εμφανές αντικείμενο στον χώρο που βρίσκεται ο μαθητής, για παράδειγμα ένα περίεργο παπούτσι και φτιάχνουμε 20 ερωτήσεις. Ενημερώνουμε τον μαθητή πως θα προσπαθήσει να βρει ένα αντικείμενο και όχι κάτι άλλο.
2.Όποια απάντηση μας δίνει ο μαθητής, είτε τη γράφει ο ίδιος είτε εμείς.
Για παράδειγμα,
-Το αντικείμενο πιστεύεις πως είναι κάτι ζωντανό ή ψεύτικο;
Αιτιολόγησε.
-Πιστεύεις πώς είναι κάποιο παιχνίδι ή κάτι που φοράς;
Αιτιολόγησε.
Αν ο μαθητής απαντήσει πως είναι παιχνίδι, τον διορθώνουμε, ώστε να επικεντρωθεί στον στόχο του, που είναι κάτι που φοράει.
-Πιστεύεις πως αυτό που ψάχνουμε το φοράμε στο σώμα, στο
πόδι ή στο χέρι;
Αιτιολόγησε.
Αν ο μαθητής απαντήσει λάθος, δεν τον διορθώνουμε.
-Ποιο ή ποια χρώματα μπορεί να έχει αυτό το αντικείμενο;
Ο μαθητής για να απαντήσει σε αυτήν την ερώτηση, χρειάζεται να εντοπίσει τα περισσότερα χρώματα που έχουν αυτά που φοράει, είναι εμφανή και βρίσκονται στον χώρο.
-Ποιο ή ποια σχήματα μπορεί να έχει αυτό το αντικείμενο;
-Για ποιον λόγο χρειάζεσαι αυτό το αντικείμενο;
-Αν σου πως αυτό το αντικείμενο έχει καφέ χρώμα, συνεχίζεις να πιστεύεις πως και οι δύο μιλάμε για το ίδιο αντικείμενο;
Αιτιολόγησε.
Χρησιμοποιούμε ένα χρώμα που έχουν και άλλα ρούχα μέσα στον χώρο. Αν ο μαθητής συνεχίζει να πιστεύει το ίδιο, ενώ ψάχνουμε κάτι διαφορετικό, κάνουμε την ίδια ερώτηση, αλλά χρησιμοποιώντας το σχήμα.
-Αυτό το αντικείμενο που έχεις στο μυαλό σου, μπορείς να μου δώσεις ένα στοιχείο που να αποδεικνύει πως ψάχνουμε το ίδιο
αντικείμενο;
-Σε ποιο μέρος μέσα στον χώρο πιστεύεις πως βρίσκεται αυτό που ψάχνουμε;
Φροντίζουμε στο σημείο που είναι το παπούτσι, να υπάρχουν και άλλα πράγματα.
Όταν ολοκληρωθούν οι δέκα πρώτες ερωτήσεις, συνεχίζουμε με τις επόμενες, όπου πλέον καθοδηγούμε τον μαθητή κάνοντας πιο εστιασμένες ερωτήσεις. Αν ο μαθητής βρει το αντικείμενο πριν ολοκληρωθούν οι ερωτήσεις, αλλάζουμε τις επόμενες ώστε να περιγράψει το συγκεκριμένο αντικείμενο και τον τρόπο που κατάφερε να βρει την απάντηση.