Μια μελέτη που έγινε στο πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ της Κροατίας (Introduction to Programming in C++, 2012), επιβεβαίωσε πως οι μαθητές με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να προσαρμοστούν σε οποιοδήποτε διαδικτυακό μάθημα, ανεξαρτήτως ηλικίας και προτιμήσεων. Όπως, για την ανάγνωση και κατανόηση κειμένων, που από μόνα τους αποτελούν μεγάλη πρόκληση, ακόμα και στο μάθημα δια ζώσης, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, αν χρησιμοποιηθεί το σωστό υλικό, σχεδιασμένο και προσαρμοσμένο για τις μαθησιακές ανάγκες του κάθε μαθητή, ο μαθητής μπορεί να εκπαιδευτεί σε αυτούς του τομείς, εξ αποστάσεως, με επιτυχία.
Με ποιον τρόπο, λοιπόν, θα μπορούσε ένας μαθητής να διαβάσει και να κατανοήσει ένα κείμενο, με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
- Το υλικό με το οποίο θα δουλέψουμε, καθώς και τη λίστα με τα εργαλεία που θα χρειαστούν, τα στέλνουμε από την προηγούμενη μέρα με email στον μαθητή.
- Στο email αναφέρουμε και τους στόχους του μαθήματος.
- Αν υπάρχει η δυνατότητα, ζητάμε από τον μαθητή την ώρα που θα διαβάζει το κείμενο και θα γίνονται οι απαραίτητες διορθώσεις, να τα ηχογραφεί, ώστε στο τέλος του μαθήματος να μπορεί να κάνει τις επαναλήψεις από μόνος του.
- Το κείμενο που έχουμε σκοπό να δουλέψουμε, καλό είναι να είναι γραμμένο σε γραμματοσειρά Arial, μέγεθος γραμμάτων 14pt ή 16pt και οι προτάσεις να απέχουν μεταξύ τους.
- Τις ερωτήσεις του κειμένου τις χωρίζουμε σε δύο κατηγορίες και τις γράφουμε σε PowerPoint, τις οποίες στέλνουμε στον μαθητή.
- Οι ερωτήσεις της πρώτης κατηγορίας μπορεί να είναι:
Τι; (π.χ.) Τι βλέπεις στην πρώτη παράγραφο που διάβασες;)
Πότε; (Ποια χρονική στιγμή βλέπεις να συνέβη;)
Ποια; (Ποια σχήματα και χρώματα βλέπεις😉
Αισθήσεις (Τι μυρίζεις; Τι ακούς; Ποια είναι η αίσθηση όταν
αγγίζεις… Ποια γεύση θα μπορούσε να έχει αυτό, αν το δοκίμαζες;)
- Οι ερωτήσεις της δεύτερης κατηγορίας μπορεί να είναι:
Ποιοι είναι οι ήρωες του κειμένου;
Ποιο είναι το βασικό θέμα ή πρόβλημα της ιστορίας;
Ποια λύση δόθηκε;
Ποιο είναι το μήνυμα της ιστορίας;
- Μπορούμε δίπλα στις ερωτήσεις, να βάλουμε και κάποιες εικόνες.
- Ο μαθητής διαβάζει ακολουθώντας με τον δείχτη του χεριού του ή με ένα μολύβι το κείμενο και εμείς στο δικό μας κείμενο σημειώνουμε τα λάθη.
- Δουλεύουμε με τον μαθητή τις λέξεις που διάβασε λάθος, όπως, να γράφει πάνω από τη λέξη, το κάθε γράμμα της μέσα σε καμπύλες, προφέροντας τον κάθε ήχο και μετά ολόκληρη τη λέξη. Επαναλαμβάνει 3χ, όπου η τελευταία φορά να είναι με κλειστά τα μάτια.
- Βάζει μπροστά του τις κάρτες με τις ερωτήσεις κατανόησης.
- Γράφει τις απαντήσεις, αφού πρώτα τις πει προφορικά.
- Μια ιδέα για τις ερωτήσεις της πρώτης κατηγορίας είναι, πριν γράψει τις απαντήσεις, να έχει μπροστά του χάρτινα πλαίσια αντίστοιχου χρώματος και δείχνοντας κάθε πλαίσιο, να τις οπτικοποιεί.
Για παράδειγμα στην ερώτηση Τι; , βάζει το γαλάζιο πλαίσιο, βλέπει την απάντησή της και τη λέει προφορικά, δείχνοντας το πλαίσιο. Έπειτα, γράφει την απάντηση.
Μια ιδέα για τις ερωτήσεις της δεύτερης κατηγορίας είναι, να έχει μπροστά του κομμάτια πάζλ, τα οποία θα του έχουμε στείλει. Στο πρώτο κομμάτι, για την 1η ερώτηση, να είναι ένα πρόσωπο ή ζώο ή πράγμα. Στο δεύτερο κομμάτι, για τη 2η ερώτηση, να είναι μια αλυσίδα. Στο τρίτο κομμάτι, για την 3η ερώτηση, να είναι ένα κλειδί. Στο τέταρτο κομμάτι, για την 4η ερώτηση, ένα περιστέρι ή ένας φάκελος. Ο μαθητής παίρνει το κάθε κομμάτι παζλ και απαντάει στην ερώτηση, πρώτα προφορικά και μετά γραπτά. Ολοκληρώνει το πάζλ του, αφού έχει απαντήσει όλες τις ερωτήσεις.