Η εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες σχετικά με τον σχηματισμό γραμμάτων της Αλφαβήτου είναι ιδιαίτερα σημαντική, ήδη από το Νηπιαγωγείο. Η διδασκαλία σχηματισμών γραμμάτων χρειάζεται τον συνδυασμό πολυαισθητηριακών μεθόδων, ώστε το παιδί να φτάσει στο σημείο αυτοματοποίησης. Πώς, λοιπόν, η εκπαίδευση για τον σχηματισμό γραμμάτων μπορεί να γίνει εξ αποστάσεως;
1.Ασχολούμαστε με 3 ή 4 γράμματα της Αλφαβήτου, τα οποία μοιάζουν
(π.χ. α ο σ).
2.Ετοιμάζουμε σε power point, 3 κάρτες χωριστά, με τα γράμματα να είναι μεγάλα και bold. Αν θέλουμε, βάζουμε κόκκινα τόξα, τα οποία να δείχνουν την πορεία σχηματισμού των γραμμάτων. Αν ο ίδιος ο μαθητής έχει δικές του κάρτες με τα γράμματα ή μπορεί, με τη βοήθεια του γονιού να τα φτιάξει με χαρτόνι, είναι ακόμα καλύτερα. Κάτω από κάθε γράμμα, γράφουμε μια πρόταση. Για παράδειγμα, για το γράμμα α, μπορούμε να γράψουμε Η Ανθή ακούει (verbal instructions).
3.Γράφουμε τα βήματα που θα ακολουθήσει ο μαθητής και του ζητάμε να τα μελετήσει πριν το μάθημα, έχοντας μπροστά του τις κάρτες με τα γράμματα.
4.Τα βήματα είναι:
Συζητώ για τον σχηματισμό γραμμάτων.
Ονοματίζω το γράμμα, λέω τον ήχο του και μια λέξη κλειδί.
Ακολουθώ με τον δείχτη του χεριού μου την πορεία του γράμματος. Επαναλαμβάνω 2χ.
Με το μολύβι ιχνηλατώ το γράμμα 3χ, λέγοντας ταυτόχρονα την πρόταση.
Με τον δείχτη του χεριού μου ιχνηλατώ το γράμμα 3χ, στον αέρα (sky writing) λέγοντας ταυτόχρονα την πρόταση.
Στο ειδικό φύλλο εργασίας (δίνουμε είτε ένα φύλλο με μια διακεκομμένη γραμμή ανάμεσα στις γραμμές ή τετράγωνα και μια εσωτερική διακεκομμένη γραμμή), γράφω το γράμμα 3χ, από μνήμης, λέγοντας ταυτόχρονα την πρόταση.
5.Στέλνουμε τα βήματα, σε περίπτωση που δυσκολευτεί. Αυτά τα βήματα είναι:
Περνώ με πλαστελίνη ή glitter το εσωτερικό του γράμματος και το ιχνηλατώ 3χ, λέγοντας ταυτόχρονα τον ήχο του.
Περνώ το γράμμα 3χ, λέγοντας ταυτόχρονα τη λέξη κλειδί.
Γράφω το γράμμα 3χ, με τον δείχτη του χεριού σου στη λεία επιφάνεια του γραφείου, λέγοντας ταυτόχρονα την πρόταση.
Αντιγράφω το γράμμα στο αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
6.Πριν ξεκινήσει η εξ αποστάσεως παρέμβαση, ο μαθητής έχει δίπλα του τις κάρτες με τα γράμματα, το φύλλο εργασίας για τη γραφή, κυρομπογιές, πλαστελίνη και έναν δίσκο είτε με άμμο είτε με ρύζι. Τον δίσκο τον χρειαζόμαστε, για να γράφει ο μαθητής είτε τα γράμματα είτε λέξεις που περιέχουν τα συγκεκριμένα γράμματα.
7.Καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος, ζητάμε από τον μαθητή να επαναλαμβάνει καθετί που λέμε ή κάνει.
8.Για εξάσκηση, στέλνουμε ένα φύλλο εργασίας με λέξεις που περιέχουν μέσα τα γράμματα που διδάχτηκε και του ζητάμε να τα χρωματίσει και να τα περάσει με το μολύβι.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση των παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες είναι μια πρόκληση και σαφώς δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη επαφή, που αυτά τα παιδιά έχουν τόσο ανάγκη. Χρειάζεται, όμως, να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, καθώς αυτοί που προσαρμόζονται είναι αυτοί που στο τέλος πετυχαίνουν. Και είναι που πρέπει να περάσουμε στους μαθητές μας και να τους πείσουμε πως όλα μπορούν να επιτευχθούν, ακόμα και αυτά που φαίνονται δύσκολα, όπως είναι ο σχηματισμός γραμμάτων, αρκεί να υπάρχει συνεργασία και καλή διάθεση.