Πολλές μελέτες υποστηρίζουν πως οι μαθητές με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες επωφελούνται από την εκμάθηση της γραφής μέσω της καλλιγραφίας. Βελτιώνει σε μεγάλο βαθμό τον συντονισμό χεριών και ματιών, ενισχύει τη μνήμη και διεγείρει την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τη Βρετανική Ένωση Δυσλεξίας (2016), η εκμάθηση της καλλιγραφίας βελτιώνει την ταχύτητα της γραφής και ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να αναπαράγει τη μορφή των γραμμάτων με απόλυτη συνέπεια.
Με ποιον τρόπο θα μπορούσε ένας μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες να εκπαιδευτεί στην καλλιγραφία στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
1.Βρίσκουμε στο διαδίκτυο τα γράμματα της Αλφαβήτου, σε καλλιγραφική μορφή. Μπορούμε να στείλουμε το link στους γονείς, ώστε να τα κατεβάσουν οι ίδιοι.
2.Κόβουμε τα καλλιγραφικά γράμματα, κολλάμε τα πεζά σε κίτρινες κάρτες και τα κεφαλαία σε πράσινες κάρτες, ώστε να ξεχωρίζουν και τα σκανάρουμε. Αν θέλουμε, μπορούμε να στείλουμε τις οδηγίες στους γονείς και να τα φτιάξουν μαζί με τα παιδιά τους.
3.Στέλνουμε στον μαθητή τα γράμματα που θέλουμε να δουλέψουμε σε μορφή pdf, για παράδειγμα τα γράμματα α,ο,ε,ι,η,ρ,σ, δηλαδή γράμματα που δεν έχουν ιδιαίτερες ουρές. Αν ο μαθητής τα έχει ήδη έτοιμα, τα τοποθετεί μπροστά του.
4.Στέλνουμε στον μαθητή φύλλα γραφής με τα καλλιγραφικά γράμματα, όπως αυτά που ανάμεσα στις γραμμές βρίσκεται μια διακεκομμένη γραμμή και το κάτω μέρος είναι χρωματισμένο με κίτρινο χρώμα και ένα φύλλο γραφής με τετράγωνα.
5.Ζητάμε από τον μαθητή να έχει έναν ασπροπίνακα ή διαφάνειες που αποθηκεύει χαρτιά Α4.
6.Εμείς σώζουμε τα γράμματα στο power point, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να δείξουμε στον μαθητή τον τρόπο που θα τα ιχνηλατήσει με τη χρήση της ψηφιακής γραφίδας. Αν δεν έχουμε, μπορούμε να κατεβάσουμε την κάμερά μας, για να δείχνει τα γράμματα, την ώρα που τα περνάμε με ένα λεπτό μαρκαδόρο.
7.Χρησιμοποιούμε το μοντέλο ιχνηλατώ-με τον δείχτη του χεριού μου, με έναν χρωματιστό μαρκαδόρο, με μια κιμωλία, αντιγράφω-στο φύλλο γραφής, ακολουθώντας τα βήματα που σχηματίζεται η μορφή του γράμματος και χωρίς βιασύνη, καλύπτω-στο φύλλο γραφής με τα τετράγωνα, γράφονται τα γράμματα από μνήμης και κλείνω μάτια-στον ασπροπίνακα τα γράμματα γράφονται με κλειστά τα μάτια. Την ώρα που γράφει τα γράμματα, ο μαθητής τα ονοματίζει.
8.Συνεχίζουμε την ίδια διαδικασία με τα υπόλοιπα γράμματα, όπως το π,γ,ζ,ξ,κ,ψ,ω, γράμματα με περισσότερες ουρές.
9.Αφού ολοκληρώσουμε τα πεζά γράμματα, περνάμε στα κεφαλαία. Τα καλλιγραφικά κεφαλαία γράμματα είναι πιο δύσκολα από τα πεζά, καθώς υπάρχουν ορισμένα, όπως το Ζ ή Ξ ή Δ ή Θ που έχουν ουρές και δε μοιάζουν με τα κανονικά κεφαλαία γράμματα της Αλφαβήτου. Επιμένουμε στην ιχνηλάτηση με τα δύο δάχτυλα, τον δείχτη και το μεσαίο και κατόπιν, με τον μαρκαδόρο, 3χ.
10.Τέλος, ζητάμε να αντιγράψει τα κεφαλαία γράμματα στο φύλλο γραφής, με ιδιαίτερη προσοχή, χωρίς να σηκώνει το μολύβι του.