Ένας ενεργός μαθητής στην τάξη, είναι αυτός που κάνει ερωτήσεις σηκώνοντας το χέρι του, ακούει τον δάσκαλό του, κρατά σημειώσεις, οργανώνει το υλικό του, ολοκληρώνει τις εργασίες του στην ώρα τους, βρίσκει κάποιο ενδιαφέρον στο περιεχόμενο του κάθε μαθήματος και φροντίζει να παίρνει καλούς βαθμούς.
Πολλές φορές, οι μαθητές με δυσκολίες, δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν στρατηγικές ενεργητικής μάθησης, ώστε να ενισχυθούν οι μαθησιακές τους εμπειρίες. Προκειμένου να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν μια προσέγγιση ενεργούς μάθησης στην τάξη, χρειάζεται να εξασκηθούν σε ορισμένες στρατηγικές στο σπίτι.
1)Τους συμβουλεύουμε να αφιερώνουν 15-20 λεπτά στο μάθημα που έχουν να μελετήσουν και έπειτα, να δουν τί έχουν μάθει.
2) Τους δίνουμε φύλλα εργασίας για περαιτέρω εξάσκηση, με σαφείς οδηγίες, εξηγώντας τον σκοπό κάθε άσκησης και να τους παροτρύνουμε να κάνουν ερωτήσεις αν κάτι δεν έχουν καταλάβει.
3) Τους δίνουμε ασκήσεις που χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί η κριτική σκέψη, όπως η σύγκριση δύο πραγμάτων που φαίνονται ίδια αλλά έχουν διαφορές ή στη λήψη αποφάσεων, όπως η επίλυση προβλημάτων.
4) Τους δίνουμε την ευκαιρία να δημιουργούν δικές τους ερωτήσεις σχετικά με ένα θέμα, για παράδειγμα έκθεσης ή ένα μάθημα, όπως η Ιστορία και μετά να τις απαντάνε.
5) Τους βοηθάμε να κρατούν ένα οργανωμένο τετράδιο για τα μαθήματα και τις εργασίες τους.
6) Τους καθοδηγούμε να χρησιμοποιούν στρατηγικές μεταγνώσης, όπως να γράψουν τον στόχο μιας εργασίας ή να ακολουθούν τις σωστές οδηγίες για να ολοκληρώσουν την εργασία.
7) Τους ζητάμε να φανταστούν έναν τρόπο που μπορούν να χρησιμοποιούν καθημερινά, για να αρχίσουν να διαβάζουν.
8) Αν βρίσκονται σε μια δύσκολη κατάσταση, τους δίνουμε κάποιες ερωτήσεις, όπως “Πώς μπορώ να αξιολογήσω την κατάσταση που αντιμετωπίζω;” και να τις απαντήσουν προφορικά. Αυτό θα τους δείξει διαφορετικές στρατηγικές για να δουν τα πράγματα από άλλη οπτική γωνία.
Η ενεργός μάθηση στην τάξη είναι μια ισχυρή διαδικασία μάθησης για όλους τους μαθητές, κυρίως, για αυτούς που δυσκολεύονται και ξεκινάει από το σπίτι, καθώς είναι ο δικός τους χώρος.
Το να είναι ενεργός ένας μαθητής σημαίνει ότι μπορεί να σκεφτεί, να δημιουργεί, να συζητάει, να εξηγεί διαφορετικά θέματα με τα δικά του λόγια, να λύνει προβλήματα με διαφορετικές στρατηγικές ανάλογα με την κατάσταση που αντιμετωπίζει κάθε φορά και να προτείνει λύσεις