Δεν είναι πάντα εύκολο για τα παιδιά να θυμούνται τις πιο δύσκολες και ιδιαίτερες λέξεις. Υπάρχει τρόπος εύκολος και κατανοητός για να βοηθήσουμε τα παιδιά να θυμούνται πώς γράφονται τέτοιου είδους λέξεις στη γλώσσα μας;
Η αλήθεια είναι πως ορισμένες λέξεις με την κατάληξη –ριο εμφανίζουν κάποια ιδιαιτερότητα στην προφορά τους καθώς ακούγεται και ο ήχος του γράμματος -γ-. Έτσι, πολλά παιδιά τοποθετούν στην κατάληξη –ριο και το γράμμα -γ-. Με ποιον, λοιπόν, τρόπο μπορούν οι μαθητές να μάθουν να θυμούνται αυτές τις λέξεις και να τις γράφουν σωστά;
- Γράφουμε σε λευκές κάρτες την κάθε λέξη ξεχωριστά και με μαύρο μαρκαδόρο. Το γράμμα –ρ-, το περνάμε με ένα κόκκινο μαρκαδόρο. Έτσι, όταν το παιδί διαβάζει τις λέξεις, του υπενθυμίζουμε να σταματάει στο γράμμα –ρ– (για αυτόν τον λόγο είναι με κόκκινο χρώμα) και να συνεχίζει. Κάποιες από αυτές τις λέξεις είναι:
χωριό
κεριά
καινούριο
πανηγύρια
σιδεριά
μυριοστό
κατηφοριά
ανηφοριά
- Ζητάμε από το παιδί να μας πει μια πρόταση με τη βασική λέξη. Τη γράφουμε στο πίσω μέρος της κάθε κάρτας. Για παράδειγμα,
Αγόρασα ένα καινούριο παλτό.
Το χωριό βρίσκεται στην κορυφή του βουνού.
- Υπαγορεύουμε στο παιδί τις λέξεις. Ακούει την κάθε λέξη, την επαναλαμβάνει και τη γράφει. Όταν φτάνει στο γράμμα –ρ-, σταματάει και το γράφει με κόκκινο.
- Υπαγορεύουμε τις προτάσεις. Πρώτα, λέει την κάθε πρόταση προφορικά και μετά τη γράφει. Τη βασική λέξη τη βάζει μέσα σε ένα κόκκινο πλαίσιο.
- Τέλος, κάνει αυτοδιόρθωση.
- Τις λέξεις που έχει γράψει λάθος, τις γράφει μερικές φορές με τα χρώματα του ουράνιου τόξου.