Φτιάχνουμε αριθμούς και γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους και τα συνδυάζουμε με ασκήσεις στο χώρο.
Συνήθως, τα παιδιά που γράφουν γράμματα ή αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους, με αντίθετη φορά, παρουσιάζουν καθρεπτισμό. Ο όρος καθρεπτική ή κατοπτρική δυσλεξία αναφέρεται στην ικανότητα ενός παιδιού να διαβάζει ή να γράφει από τα δεξιά προς τα αριστερά, σαν να αντιγράφει από καθρέφτη. Δηλαδή, η ανάγνωσή και η γραφή του γίνεται σε αντίθετη κατεύθυνση από την κανονική. Μπορεί να σχηματίζει σωστά τα γράμματα μέσα στις λέξεις και τους αριθμούς, αλλά να εκτελεί προς λανθασμένη κατεύθυνση.
Η παρακάτω άσκηση είναι ένα παράδειγμα οπτικο-χωρικής και οπτικο-κινητικής δεξιότητας, όπου στη δημιουργία της συμμετέχει το ίδιο το παιδί, με τη βοήθεια του ενήλικα.
Άσκηση
Μαθαίνω:
Γράμματα και αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους, σε συνδυασμό με ασκήσεις στο χώρο.
Υλικά:
πολύχρωμα χαρτόνια, μαρκαδόρους, κόλλα, ψαλίδι
Τι κάνουμε:
- Παίρνω χαρτόνια με χρώματα της αρεσκείας μου.
2. Τα κόβω σε τετράγωνα.
3. Γράφω με μαρκαδόρο τους αριθμούς και γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους, όπως το 3 με το ε, το 8 με το β, το 6 με το 9, το 5 με το 2, το 1 με το 7, το 9 με το ρ.
4. Πάνω στα γράμματα και στους αριθμούς κολλώ φασόλια ή περνώ με κλωστή πλεξίματος τη μορφή τους.
5. Παιρνώ με το δάχτυλο τα γράμματα και τους αριθμούς, ως ζευγάρια και τα γράφω στον αέρα ή πάνω στην πλάτη του ενήλικα.
6. Ακούω και ακολουθώ τις οδηγίες:
π.χ.) Πάρε την κάρτα με το νούμερο ¨6¨ και βάλε την κάτω από τη μπλε καρέκλα και την κάρτα με το νούμερο ¨9¨ και βάλε την πάνω από το πράσινο τραπέζι. Πάρε την κάρτα με το γράμμα ¨β¨ και βάλε την πίσω από το κρεβάτι και την κάρτα με τον αριθμό ¨8¨ και βάλε την μπροστά από το κρεβάτι.
7. Παίρνει ο ενήλικας τις κάρτες, ως ζευγάρια, τις βάζει μπροστά από το παιδί και εκείνο τις διαβάζει. Έπειτα, ο ενήλικας γράφει στην πλάτη του παιδιού τα γράμματα και τους αριθμούς και το παιδί προσπαθεί να μαντέψει.
Ο καθρεπτισμός εμφανίζεται, συνήθως, στην ηλικία των 5 χρόνων και διαρκεί μέχρι και την ηλικία των 7 χρόνων. Η ελλιπής αντίληψη στο χώρο και ο αδύναμος οπτικο-κινητικός συντονισμός είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά παιδιών με καθρεπτισμό. Στόχος της παραπάνω άσκησης είναι να βοηθήσει το παιδί να δημιουργήσει, να ακολουθήσει οδηγίες, να εμπεδώσει τις έννοιες του χώρου μέσα στο δικό του χώρο και να αισθανθεί με την αφή και την όραση τις διαφορές των γραμμάτων και των αριθμών που μοιάζουν μεταξύ τους. Όταν το ίδιο το παιδί συμμετέχει ενεργά στη δημιουργία μιας δραστηριότητας, εμπεδώνει με πιο αποτελεσματικό τρόπο αυτό που θέλει ο ενήλικας να πετύχει σε μαθησιακό επίπεδο.