Η αλήθεια είναι πως η χρήση ενός υπολογιστή μπορεί να βοηθήσει, ουσιαστικά, πολλούς μαθητές με θέματα γραφής. Όπως, επίσης, μπορεί να ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό και την αναγνωστική του ικανότητα. Πώς;
Οι λέξεις που χρειάζεται ο μαθητής να μάθει να διαβάζει, αλλά και να γράφει, τα γράμματά τους παρουσιάζονται με διαφορετικές γραμματοσειρές. Όσο πιο ασυνήθιστη είναι η γραμματοσειρά, τόσο το καλύτερο, αρκεί τα γράμματα μέσα στις λέξεις να είναι ευδιάκριτα. Στόχος είναι ο μαθητής να ακολουθεί προσεχτικά τη σειρά των γραμμάτων μέσα στη λέξη και να τα αναγνωρίζει, με όποια γραμματοσειρά και αν έχουν γραφτεί. Να μην έχει, μόνο, μια οπτική αναγνώριση της, αλλά να είναι σε θέση να κατανοεί τη σύνθεσή. Με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει;
- Ο ενήλικας γράφει στον υπολογιστή τις λέξεις με τις οποίες θέλει ο μαθητής να δουλέψει (ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο ανάγνωσης που βρίσκεται). Για παράδειγμα,
Λέξεις που τελειώνουν σε -ειο:
γραφείο ΚοΥρείΟ Ψυγείο σΧολείΟ ηχείο
- Ζητάει από τον μαθητή, με τον δείχτη του χεριού του, να ακολουθήσει το κάθε γράμμα της λέξης, προφέροντας τους ήχους και μετά να διαβάσει ολόκληρη τη λέξη. Υπενθυμίζει στον μαθητή, πως το -ει- προφέρεται με έναν ήχο.
–Ο μαθητής γράφει τις λέξεις από μνήμης, αφού πρώτα τις πει προφορικά.
- Ο ενήλικας γράφει, στον υπολογιστή, με την κάθε λέξη μια απλή πρόταση, ακολουθώντας διαφορετικές γραμματοσειρές. Για παράδειγμα,
Το σχολείο είναι υπέροχο.
- Ζητάει από τον μαθητή να διαβάσει την κάθε λέξη της πρότασης, ακολουθώντας την με τον δείχτη του χεριού του. Έπειτα, διαβάζει ολόκληρη την πρόταση, τη μαθαίνει απ’ έξω και τη γράφει.
- Ο ενήλικας γράφει στον υπολογιστή, με την κάθε λέξη μια πιο σύνθετη πρόταση, ακολουθώντας διαφορετικές γραμματοσειρές. Ο μαθητής ακολουθεί τα ίδια βήματα με τις απλές προτάσεις. Για παράδειγμα,
Το σχολείο και το ΚοΥρείΟ είναι κΟΝΤά στο γραφείο μου.
- Ο ενήλικας ζητάει από τον μαθητή να κάνει δικές του προτάσεις με τις λέξεις, με τις οποίες εκπαιδεύεται, στον υπολογιστή. Πριν ξεκινήσει, ο ενήλικας γράφει τον κανόνα για τη συγκεκριμένη ομάδα λέξεων (-είο), όπως:
Όταν ένα ουδέτερο ουσιαστικό δηλώνει τόπο, γράφεται με -ειο.
- Το αρχείο με τη δουλειά του μαθητή και του ενήλικα αποθηκεύεται στον υπολογιστή.