Οι λέξεις υψηλής συχνότητας είναι οι λέξεις που χρησιμοποιούνται στον προφορικό και γραπτό λόγο, συχνά. Οι περισσότερες από αυτές δεν ακολουθούν κάποιον συγκεκριμένο γραμματικό κανόνα. Σύμφωνα με πολλές μελέτες, η εκπαίδευση των μαθητών στην ανάγνωση και στη γραφή των λέξεων υψηλής συχνότητας, είναι σημαντική καθώς βελτιώνει την αναγνωστική και ορθογραφική ευχέρεια, εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και ενισχύει την ανάπτυξη του γραπτού λόγου.
Με ποιον τρόπο μπορούμε να εκπαιδεύσουμε έναν μαθητή ώστε να μπορεί να φτάσει σε σημείο να γράφει μια ολοκληρωμένη ιστορία, χρησιμοποιώντας τις λέξεις υψηλής συχνότητας;
- Βρίσκουμε το θέμα που θέλουμε να δουλέψουμε με τον μαθητή και μια αντίστοιχη εικόνα. Για παράδειγμα, για τον καιρό.
2. Παρουσιάζουμε το θέμα στον μαθητή δείχνοντας όλο το υλικό που έχουμε ετοιμάσει νωρίτερα και του δίνουμε 1΄ λεπτό να σκεφτεί το περιεχόμενο της ιστορίας του. Κατόπιν, του κάνουμε διάφορες ερωτήσεις. Για παράδειγμα,
-Ποιο θα είναι το θέμα της ιστορίας σου;
-Πώς σκέφτηκες το περιεχόμενο της ιστορίας σου;
-Η ιστορία που θα γράψεις είναι πραγματικό γεγονός ή της φαντασίας σου;
3. Ξεκινάμε με τη Λέξη-Εικόνα. Σε ένα άσπρο φύλλο Α4, έχουμε κολλήσει μερικές εικόνες που σχετίζονται με τον καιρό, όπως έναν ήλιο, μια βροχή, νιφάδες χιονιού, μαύρα σύννεφα, ένα ουράνιο τόξο και ο μαθητής γράφει από κάτω τις λέξεις που χρησιμοποιούνται συχνά για τον καιρό.
4. Συνεχίζουμε με τους Χαρακτήρες, που είναι οι ήρωες της ιστορίας. Σε ένα άλλο φύλλο Α4, κολλάμε εικόνες με ανθρώπους, όπως ένα κορίτσι, ένα αγόρι, έναν παππού, μια μαμά, έναν μπαμπά, λέξεις που χρησιμοποιούμε συχνά. Ο μαθητής επιλέγει τους χαρακτήρες της ιστορίας του και λέει λίγα λόγια για το πως σκέφτεται να τους χρησιμοποιήσει μέσα στην ιστορία του.
5. Συνεχίζουμε με τον Τόπο. Πάλι σε ένα φύλλο Α4, κολλάμε διάφορα τοπία, όπως ένα νησί, ένα βουνό, έναν δρόμο, μια θάλασσα και ο μαθητής επιλέγει τον τόπο που θα εξελιχθεί η ιστορία του.
6. Περνάμε στην Επιλογή-Γεγονότος. Ο μαθητής αναφέρει το βασικό γεγονός της ιστορίας, για παράδειγμα, λόγω άσχημου καιρού, βρισκόμουν με τη μαμά μου στο αυτοκίνητο, όταν ξαφνικά σταματήσαμε στη μέση του δρόμου. Μπορούμε να προσθέσουμε και ορισμένα αντικείμενα στο γεγονός, για παράδειγμα, μια ομπρέλα, ένα αδιάβροχο, ώστε να ενισχύσουμε περισσότερο τις σκέψεις του μαθητή για το περιεχόμενο της ιστορίας του.
7. Του δίνουμε ορισμένες ερωτήσεις δομής, όπως Πότε; Ποιο είναι το πρόβλημα; Ποιες είναι οι λεπτομέρειες της ιστορίας; Πώς λύθηκε το πρόβλημα; Μπορούμε να προσθέσουμε και άλλες ερωτήσεις. Ο μαθητής γράφει τις απαντήσεις του σε posts.
8. Αφού ολοκληρωθεί όλη η προ-εργασία, δίνουμε στον μαθητή έναν γραφικό οργανωτή και ξεκινάει να γράφει την ιστορία του, χωρίς να παρέμβουμε. Ο γραφικός οργανωτής κατευθύνει τον μαθητή, για τη δομή της ιστορίας του. Του υπενθυμίζουμε πως χρειάζεται να χρησιμοποιήσει όλες τις λέξεις υψηλής συχνότητας μέσα στην ιστορία του και στο τέλος, να τις υπογραμμίσει.