Ποιες γενικές οδηγίες μπορούν να ακολουθήσουν οι γονείς διδύμων για να προσδιορίσουν αν κάποιο από αυτά, μπορεί, να εμφανίσει καθυστέρηση στον λόγο;
Τα δίδυμα τείνουν να εμφανίζουν υψηλότερο ποσοστό διαταραχών του λόγου και γλωσσικής ανάπτυξης, σε σχέση με τα παιδιά που δεν είναι δίδυμα. Οι λόγοι που μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι:
Τα δίδυμα από τη βρεφική ηλικία, μαθαίνουν να χρησιμοποιούν μια δική τους ¨γλώσσα¨, μια γλώσσα με χειρονομίες ή μια γλώσσα του σώματος. Αυτή η μεταξύ τους επικοινωνία, μπορεί να καθυστερήσει την ομιλία τους.
Το φύλο του παιδιού μπορεί να επηρεάσει την ομιλία και τη γλωσσική ανάπτυξη. Έρευνες έχουν δείξει πως τα κορίτσια τείνουν να είναι πιο λεκτικά από τα αγόρια.
Εμείς οι γονείς, πολλές φορές εξαιτίας των αυξημένων υποχρεώσεών μας και απαιτήσεών μας, δε διαθέτουμε, πάντα, τον απαιτούμενο χρόνο να ενισχύσουμε την ομιλία των παιδιών μας.
Κάποιο από τα δίδυμά μας, μπορεί να είναι πιο ντροπαλό, πιο ήσυχο. Οπότε, μειώνεται η ανάγκη του να μιλήσει, κυρίως αν έχει τον άλλον αδελφό του ή κάποιο μεγαλύτερο αδελφό να μιλάνε εκ μέρους του.
Πώς μπορούμε ως γονείς διδύμων να προσδιορίσουμε αν κάποιο από τα δίδυμα παιδιά μας, μπορεί να βιώσει κάποια καθυστέρηση στην ομιλία;
Οι ηλικίες μεταξύ 12-24 μηνών:
Να μπορούν να συνδυάσουν 2 απλές λέξεις.
Να έχουν αναπτύξει ένα λεξιλόγιο με 10 έως 20 λέξεις.
Να μπορούν να μιμούνται τους ήχους των ζώων ή κάποιους καθημερινούς ήχους, όπως το κορνάρισμα ενός αυτοκινήτου.
Να μπορούν τα μέλη που δεν ανήκουν στην οικογένεια να καταλαβαίνουν το 25% της ομιλίας τους.
Οι ηλικίες μεταξύ 24 – 36 μηνών:
Να απαντούν σε απλές ερωτήσεις, όπως ¨Τί;¨και ¨Γιατί;¨.
Το λεξιλόγιό τους να περιέχει περίπου 450 λέξεις.
Να είναι σε θέση να πουν το όνομά τους και να απαντούν στην ερώτηση
¨Πώς σε λένε;¨.
Να απαντούν στην ερώτηση ¨Πού¨.
Να γνωρίζουν 3 με 4 χρώματα και να τα συνδυάζουν.
Να αναγνωρίζουν τα μέρη του σώματός τους.
Να ακολουθούν εύκολες οδηγίες, όπως ¨Πάρε το παιχνίδι και βάλε το στο κουτί¨.
Να μπορούν τα μέλη που δεν ανήκουν στην οικογένεια να καταλαβαίνουν το 50% της ομιλίας τους.
Οι ηλικίες μεταξύ 3-4 χρονών:
Να συνδυάζουν 4 – 5 λέξεις και να τις χρησιμοποιούν μέσα σε απλές προτάσεις.
Το λεξιλόγιό τους να περιέχει περίπου 1.000 λέξεις.
Ονοματίζουν να χρώματα.
Διηγούνται μια απλή ιστορία.
Να ακολουθούν οδηγίες, με 2 έως 3 βήματα.
Η ομιλία τους να είναι πιο κατανοητή.
Να μπορούν τα μέλη που δεν ανήκουν στην οικογένεια να καταλαβαίνουν το 75% της ομιλίας τους.
Οι ηλικίες μεταξύ 4-5 χρονών:
Στον προφορικό τους λόγο να χρησιμοποιούν τον σωστό χρόνο.
Το λεξιλόγιό τους να περιέχει περίπου 1.500 λέξεις.
Σε μια πρόταση να χρησιμοποιούν παραπάνω από 5 λέξεις.
Να ακούν μια ιστορία και να τη λένε με δικά τους λόγια.
Να προσδιορίζουν όλα τα βασικά χρώματα.
Να μιλούν καθαρά.
Ορισμένα από τα χαρακτηριστικά γλωσσικής ανάπτυξης που περιγράφονται στις αντίστοιχες ηλικιακές ομάδες, τείνουν, απλά να δώσουν κάποιες κατευθύνσεις στους γονείς και όχι να διαγνώσουν κάποια καθυστέρηση στην ομιλία. Εφόσον, ως γονείς, υποπτευτούμε κάποια καθυστέρηση στην ομιλία ή έχουμε κάποια ανησυχία, πρώτα επικοινωνούμε με τον παιδίατρο των παιδιών μας και μετά συμβουλευόμαστε έναν λογοθεραπευτή. Είναι οι πλέον αρμόδιοι για να αξιολογήσουν την ομιλία και τη γλωσσική ανάπτυξη των διδύμων μας και να μας κατευθύνουν.