1. Ξεκινώντας από τους κανόνες!
Γράφουμε τον κάθε κανόνα σε λευκές κάρτες και με μεγάλα μαύρα γράμματα. Βάζουμε τις κάρτες μπροστά στα παιδιά και τις διαβάζουμε. Πίσω από κάθε κάρτα, γράφουμε και από ένα παράδειγμα.
-Οι λέξεις που έχουν δύο ή περισσότερες συλλαβές, παίρνουν τόνο. -Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν τονίζονται. -Το διαζευκτικό ή παίρνει τόνο.
-Τα ερωτήματα πού; πώς; και οι περιπτώσεις πού και πού, πώς και πώς, τονίζονται.
-Οι λέξεις που ακολουθούνται από αντωνυμίες, για παράδειγμα:
Το δωμάτιό μου, παίρνουν δύο τόνους.
-Οι λέξεις που γράφονται με κεφαλαία γράμματα δεν τονίζονται.
2. Μαθαίνοντας απ’ έξω τους κανόνες τονισμού!
Διαβάζουμε τη κάθε κάρτα με τον κανόνα και ζητάμε από τα παιδιά να τον επαναλάβουν. Έπειτα, τους ζητάμε να μας πουν τα αντίστοιχα παραδείγματα, που έχουν γραφτεί πίσω από κάθε κανόνα. Τέλος, γράφουν δικά τους παραδείγματα, λέγοντας πρώτα τον κανόνα.
3. Θυμίζοντάς τους πως οι λέξεις πρέπει να είναι ¨βρεγμένες¨!
Σχεδιάζουμε μαύρα σύννεφα, να πέφτει μια σταγόνα και μαύρα σύννεφα να πέφτουν δύο σταγόνες (για τις λέξεις που παίρνουν δύο τόνους). Γράφουμε σε κίτρινες κάρτες και με κόκκινο μολύβι, δισύλλαβες και πολυσύλλαβες λέξεις, χωρίς τόνους. Ζητάμε από τα παιδιά να τοποθετήσουν το σύννεφο με τη σταγόνα πάνω στο γράμμα της λέξης που τονίζεται. Έπειτα, βρέχοντας λίγο τον δείχτη των χεριών τους, περνούν το γράμμα από πάνω, διαβάζουν τη λέξη και υψώνουν λίγο τη φωνή τους στο ¨βρεγμένο¨ γράμμα. Τέλος, γράφουν μια απλές προτάσεις και βλέπουν αν όλες οι λέξεις τους είναι ¨βρεγμένες¨.
4. Δίνοντας μικρά κείμενα, όπου οι λέξεις δεν έχουν τόνους!
Ζητάμε από τα παιδιά να τονίσουν, έχοντας μπροστά τους τα σύννεφα με τις σταγόνες (να θυμηθούν πως οι λέξεις τους πρέπει να είναι ¨βρεγμένες¨ και για τις λέξεις που δεν παίρνουν τόνο, να θυμηθούν τον αντίστοιχο κανόνα)
5. Δίνοντας μικρά κείμενα, όπου σε πολλές λέξεις οι τόνοι έχουν μπει σε λάθος θέση!
Ζητάμε από τα παιδιά, με ένα κόκκινο μολύβι, να σβήσουν τον τόνο που είναι λάθος και να τονίσουν το σωστό γράμμα.
Σε κάθε γραπτό τους, έχουν μπροστά τους τα σύννεφα με τις σταγόνες. Κάθε φορά, που ολοκληρώνουν τις εργασίες τους, βλέπουν αν οι λέξεις τους είναι ¨βρεγμένες¨.