Η μελέτη των σχολικών μαθημάτων και η ανάγκη ολοκλήρωση των εργασιών στην ώρα τους αποτελούν αιτίες μόνιμων εντάσεων και απογοήτευσης μέσα σε μια οικογένεια. Είναι, λοιπόν, σημαντικό το παιδί να γνωρίζει από την έναρξη της σχολικής χρονιάς το πρόγραμμά του και ως γονείς να παραμένουμε σταθεροί στις απόψεις μας και ταυτόχρονα υποστηρικτικοί απέναντι στο παιδί, κυρίως λόγο των ιδιαίτερων συνθηκών εξαιτίας της πανδημίας. Παίρνει λίγο χρόνο, για να φτάσουμε στα επιθυμητά αποτελέσματα, αλλά πραγματικά αξίζει τον κόπο.
Με ποιους τρόπους μπορούμε να οργανώσουμε τη μελέτη των παιδιών μας, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς;
Ώρα του διαβάσματος: Ως γονείς γνωρίζουμε το πρόγραμμά μας, το πρόγραμμα του παιδιού και το χρόνο που χρειάζεται για να ολοκληρώσει τα μαθήματά του. Βρίσκουμε την ώρα που θα γίνεται η μελέτη και την ενσωματώνουμε στο πρόγραμμά του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το παιδί να γνωρίζει την ώρα για τη μελέτη των σχολικών μαθημάτων, ώστε να μπορεί σε δεύτερο χρόνο να οργανώσει τις δραστηριότητες που τον ευχαριστούν και τον ξεκουράζουν. Καλό είναι ο χρόνος που θα τεθεί για την ολοκλήρωση των μαθημάτων, το παιδί να μην τον υπερβαίνει πολύ. Πρέπει να μάθει πως υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα.
Οργάνωση του χώρου: Ο καλύτερος χώρος μελέτης είναι το δωμάτιο του παιδιού ή κάποιος ήσυχος χώρος. Την ώρα που θα γίνεται η μελέτη, το δωμάτιο πρέπει να είναι μαζεμένο και πάνω στο γραφείο να υπάρχουν τα πλέον απαραίτητα, ώστε να μη διασπάται η προσοχή του παιδιού εύκολα. Τα μολύβια πρέπει να είναι ξυσμένα και τα βιβλία και τετράδια πάνω στο γραφείο. Μπροστά στο παιδί, βάζουμε το καθημερινό του πρόγραμμα, όπου πέρα από τα μαθήματα του σχολείου, να είναι γραμμένες και οι ώρες των εξωσχολικών δραστηριοτήτων και η ώρα του διαβάσματος.
Οργάνωση μαθημάτων: Το παιδί διαβάζει το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας και βάζει πάνω στο γραφείο του, μόνο τα βιβλία και τα τετράδια που χρειάζεται. Καλό είναι αν π.χ. το χρώμα του τετραδίου της Γλώσσας είναι κόκκινο, τα φύλλα εργασίας της Γλώσσας να μπαίνουν σε κόκκινο ντοσιέ. Το παιδί βλέπει από το τετράδιο τις εργασίες που έχει να κάνει και ξεκινάει από τα δύσκολα μαθήματα. Ως γονείς βοηθάμε και εξηγούμε εκεί που χρειάζεται, χωρίς όμως να κάνουμε εμείς οι ίδιοι τις εργασίες. Εφόσον το παιδί κατανοήσει αυτό που πρέπει να κάνει, δε σπαταλάει επιπλέον χρόνο και σε παρόμοιες μελλοντικές δραστηριότητες, τις ολοκληρώνει από μόνο του.
Επιβράβευση: Η επιβράβευση πάντα επιδρά θετικά σε όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως ηλικίας και τα κάνει να νιώθουν αυτοπεποίθηση. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν πως εφόσον ολοκληρώνουν τις σχολικές τους εργασίες επιτυχώς, θα υπάρχει κάτι να τους περιμένει στο τέλος.
Μπορούμε, λοιπόν, να φτιάξουμε ένα τετράδιο επιβράβευσης. Γράφουμε, κάθε φορά, την ημερομηνία διαβάσματος και κάτω από αυτή σχηματίζουμε ένα μεγάλο κουτί με ένα φιόγκο. Εξηγούμε στο παιδί, πως αφού τελειώσει με το διάβασμά του, μέσα σε αυτό το κουτί θα βρει μια έκπληξη (π.χ. μια σοκολάτα ή την αγαπημένη του ταινία ή ότι γνωρίζουμε πως το ευχαριστεί ). Φροντίζουμε να τηρούμε την υπόσχεσή μας.
Η χρήση του ασπροπίνακα: Το παιδί μπορεί να έχει έναν ασπροπίνακα με τα αντίστοιχα μαρκαδοράκια στο δωμάτιό του. Εκεί, εμείς γράφουμε ένα αισιόδοξο μήνυμα για όταν γυρίσει το παιδί από το σχολείο να το διαβάσει ή το απογευματινό του πρόγραμμα με τις ώρες και τις δραστηριότητες. Το παιδί, από τη μεριά του, μπορεί να γράφει την ορθογραφία του ή κάποιους βασικούς γραμματικούς κανόνες ή να ζωγραφίζει κάτι από τις ώρες του στο σχολείο που τον ευχαρίστησαν ή τον στεναχώρησαν.
Επικοινωνία με το σχολείο: Ως γονείς, ακόμα και από το χώρο της δουλειάς μας, μπορούμε να βρούμε λίγο χρόνο, εφόσον κριθεί αναγκαίο, να επικοινωνήσουμε με το σχολείο, ειδικά τον πρώτο καιρό. Αν δεν τα καταφέρουμε, μπορούμε να στείλουμε ένα σημείωμα στη δασκάλα ή ένα email. Η συνεργασία σχολείου και γονιού είναι απαραίτητη.
Μια σωστή και δομημένη σχέση γονιού και παιδιού είναι ζητήματα πρώτης προτεραιότητας μέσα σε μια οικογένεια. Καθώς η μελέτη των σχολικών μαθημάτων αποτελεί αιτία έντασης και τσακωμών, είναι απαραίτητο να μπει ένα πρόγραμμα για την οργάνωσή του από την έναρξη της σχολικής χρονιά και να διατηρηθεί στο μέτρο του δυνατού.