Ήδη από τα πρώτα σχολικά χρόνια, τα παιδιά μαθαίνουν να δουλεύουν με μοτίβα. Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε διεθνές επίπεδο έδειξαν πως τα παιδιά που έχουν μάθει να δουλεύουν με μοτίβα, ανταποκρίνονται καλύτερα στο μάθημα των μαθηματικών, καθώς τα μοτίβα είναι η καρδιά των μαθηματικών.
Τα παιδιά, που έχουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να δημιουργούν μοτίβα, κατανοούν πολύ πιο εύκολα τις μαθηματικές έννοιες, λύνουν δύσκολα προβλήματα, αποκτούν κριτική σκέψη και οργανώνεται η σκέψη τους. Βέβαια, τα μοτίβα δε βρίσκονται μόνο στα Μαθηματικά, αλλά και στη φύση, στην τέχνη, στη μουσική και στη λογοτεχνία.
Τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν μοτίβα με τα χρώματα. Για παράδειγμα, σε ένα φύλλο Α4 με τετράγωνα, βάζουμε τα χρώματα, κόκκινο, πράσινο, κίτρινοκαι πορτοκαλί και τα παιδιά συνεχίζουν το μοτίβο, από μνήμης, λέγοντας παράλληλα τα χρώματα. Αφού ολοκληρώσουν το μοτίβο, το διαβάζουν όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν μοτίβα με σχήματα. Για παράδειγμα, σε ένα λευκό φύλλο Α4, σχεδιάζουμε ένα τετράγωνο, ένα τρίγωνο, ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμοκαι έναν κύκλο. Τα παιδιά συνεχίζουν το μοτίβο, από μνήμης, ονοματίζοντας τα σχήματα. Αφού ολοκληρώσουν το μοτίβο, το διαβάζουν όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν μοτίβα με αριθμούς. Για παράδειγμα, σε ένα φύλλο Α4 με τετράγωνα, βάζουμε τους αριθμούς 0,2,4,6,8,10 και τα παιδιά συνεχίζουν το ίδιο μοτίβο, από μνήμης, λέγοντας παράλληλα τους αριθμούς. Μπορούμε να κάνουμε το ίδιο και ανά 3, ανά 5(ένας τρόπος για να μάθουν αργότερα την Προπαίδεια). Αφού ολοκληρώσουν το μοτίβο, το διαβάζουν όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν μοτίβα με απλές πράξεις. Για παράδειγμα, βάζουμε μπροστά στα παιδιά το νούμερο 5 (αν είναι μικρά, τα παρουσιάζουμε με κουκίδες, σαν αυτές του ζαριού). Σε ένα φύλλο με τετράγωνα, βάζουμε τις πράξεις, 0+5,1+4, 2+3, 3+2, 4+1 και 5+0. Μπορούμε στις προσθέσεις, να βάλουμε, αντί για αριθμούς, αντίστοιχο αριθμό κουκίδων. Τα παιδιά συνεχίζουν το μοτίβο, από μνήμης, λέγοντας παράλληλα τις πράξεις. Αφού ολοκληρώσουν το μοτίβο, το διαβάζουν όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Μπορούμε να φτιάξουμε μοτίβα με εικόνες, με γράμματα της Αλφαβήτου που φαίνονται ίδια (π.χ. γ-χ), με αριθμούς που φαίνονται ίδιοι (π.χ. 6-9), με λέξεις που τα παιδιά έχουν για ορθογραφία. Αυτό που έχει σημασία είναι πως τα μοτίβα είναι μια ευχάριστη, αλλά παράλληλα και πολύ εποικοδομητική δραστηριότητα για τα παιδιά μας. Ας τα ενθαρρύνουμε, λοιπόν!