Πολλοί μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο μάθημα των μαθηματικών. Οι δυσκολίες στηρίζονται, κυρίως, στις στρατηγικές που θα ακολουθήσουν για να λύσουν ένα πρόβλημα, στις νοερές πράξεις, στις πράξεις με δεκαδικούς και κλάσματα, στην επίλυση εξισώσεων, στην αντίληψη χώρου, χρόνου και ποσότητας, στην ανάγνωση πολυψήφιων αριθμών, στην ερμηνεία συμβόλων και στη θεσιακή αξία των αριθμών.
Ποια βασικά θέματα χρειάζεται να εξεταστούν στη διάρκεια ανίχνευσης δυσκολιών στα μαθηματικά;
- Επίγνωση εννοιών του χώρου. Μπορούμε να δώσουμε ένα φύλλο με τόξα που πάνε αριστερά, δεξιά, πάνω και κάτω και να ζητήσουμε από τον μαθητή να τα διαβάσει όσο πιο γρήγορα μπορεί ή να δώσουμε μια εικόνα με δρόμους, όπου με το μολύβι του να πάει ευθεία ή δεξιά ή αριστερά. Σε αυτό το σημείο, μπορούμε να δώσουμε φύλλα εργασία με λαβύρινθους.
- Επίγνωση χρονικής διαδοχής (τώρα- αύριο, πριν – μετά). Μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις, όπως
-Τι έφαγες χθες το μεσημέρι;
-Πού ήσουν πριν από λίγα λεπτά;
-Ποια μέρα της εβδομάδας θα είναι μεθαύριο;
-Τί κάνει τώρα;
-Αύριο, τί ώρα θα πας στο σχολείο;
- Επίγνωση εννοιών ποσότητας (λίγο ή πολύ) και μεγέθους (μικρό ή μεγάλο). Μπορούμε να δώσουμε μια εικόνα με δύο ποτήρια νερό, όπου θα μας πει σε ποιο ποτήρι έχει λίγο νερό και σε ποιο πολύ ή να δώσουμε κύβους με ίδια ή διαφορετικά χρώματα και να συγκρίνει το μέγεθός τους.
- Επίγνωση των μερών του σώματος. Μπορούμε να δώσουμε μια εικόνα με ένα σώμα και ο μαθητής να αναγνωρίσει τα βασικά μέρη και να μας περιγράψει τη χρήση τους.
- Επίγνωση μέτρησης και αντίστροφα. Μπορούμε να ζητήσουμε από τον μαθητή να μας μετρήσει, για παράδειγμα, από το 10 έως το 20 και αντίστροφα.
- Επίγνωση αναγνώρισης και γραφής αριθμητικών συμβόλων. Μπορούμε να ζητήσουμε να διαβάσει και να γράψει μονοψήφιους αριθμούς όπως, το 1,2,3 ή διψήφιους αριθμούς, όπως 12, 13.
- Επίγνωση ανάγνωσης πολυψήφιων αριθμών. Δίνουμε στον μαθητή να διαβάσει και να γράψει με λέξεις μεγάλους αριθμούς, όπως το 345 ή το 6.684.
- Επίγνωση θεσιακής αξίας του αριθμού. Μπορούμε να του δώσουμε διψήφιους αριθμούς και να τους γράψει ανάλογα με την αξία τους, δηλαδή δεκάδες, μονάδες.
- Επίγνωση χρησιμότητας κάθε πράξης. Ζητάμε από τον μαθητή να μας εξηγήσει με παραδείγματα σε τι χρησιμεύει η κάθε πράξη, εφόσον τις έχει διδαχθεί στο σχολείο.
- Επίγνωση συμβόλων των πράξεων. Δίνουμε σε κάρτες τα σύμβολα των 4 πράξεων, ώστε να μας τα αναγνωρίσει. Βλέπουμε αν για παράδειγμα, μπερδεύει το σύμβολο της πρόσθεσης με του πολλαπλασιασμού.
- Επίγνωση κρατουμένων σε πράξεις. Δίνουμε πράξεις με κρατούμενα, ώστε να δούμε αν θα θυμηθεί να τα χρησιμοποιήσει και την κατάλληλη στιγμή.
- Επίγνωση πρόσθεσης και αφαίρεσης με το ¨0¨. Εξετάζουμε αν ο μαθητής μπορεί να κάνει προσθέσεις και αφαιρέσεις με το 0.
- Επίγνωση του πίνακα του πολλαπλασιασμού και της διαίρεσης. Εξετάζουμε ποιες, για παράδειγμα, προπαίδειες γνωρίζει, αν μπορεί να τις γράψει με τη σειρά και αν μπορεί να βρει το αποτέλεσμα, αν είναι ανακατεμένες.
- Δυσκολίες στην επίλυση εύκολων και σύνθετων προβλημάτων. Εξετάζουμε κατά πόσο κατανοεί ένα πρόβλημα, αν μπορεί να εντοπίσει τα δεδομένα και τα ζητούμενα, να κάνει τις σωστές πράξεις και να τις αιτιολογήσει.