Το σύνδρομο Asperger ανήκει στην ομάδα των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών (Δ.Α.Δ.). Αποτελεί την πιο ήπια μορφή του αυτιστικού φάσματος. Τα παιδιά με αυτό το σύνδρομο έχουν φυσιολογική διανοητική ανάπτυξη και αναπτυγμένες τις γλωσσικές τους δεξιότητες. Στα σημεία που υστερούν είναι κυρίως στην επικοινωνία και στις κοινωνικές τους σχέσεις.
Χαρακτηριστικά
Τα παρακάτω ενδεικτικά χαρακτηριστικά εντοπίζονται συνήθως μεταξύ 5 και 8 χρονών. Στο αυτισμό, κάποια από τα παρακάτω κοινά χαρακτηριστικά εντοπίζονται πριν την ηλικία των 3 χρονών.
• Δείχνουν ανικανότητα να ξεκινήσουν ή να διαχειριστούν μια συζήτηση.
• Δυσκολεύονται να κάνουν φίλους, ενώ το επιθυμούν.
• Ακολουθούν στερεότυπες συμπεριφορές.
• Δείχνουν δυσκολία στο να φέρουν εις πέρας καθημερινές ευθύνες.
• Δεν εμφανίζουν την εικόνα παιδιών με νοητική υστέρηση.
• Δεν εμφανίζουν την εικόνα παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
• Δεν εμφανίζουν καθυστέρηση στο λόγο στην ηλικία των 3 χρόνων.
• Στον καθημερινό τους λόγο, ακολουθούν τους γραμματικούς κανόνες.
• Παρουσιάζουν υψηλή μαθηματική ικανότητα.
• Δείχνουν ικανότατη επιδεξιότητα στα παζλ και στις κατασκευές.
• Λατρεύουν την τάξη και την οριοθέτηση των πραγμάτων.
• Έχουν την ικανότητα διαχείριση του χρόνου.
(Wing, 1981, American Psychiatric Association, 1994, and Gaus, 2001)
Προτάσεις Αντιμετώπισης
Η εικόνα των παιδιών με Asperger βελτιώνεται με τις όποιες θεραπευτικές προσεγγίσεις. Αποτελούν σημαντική βοήθεια κυρίως στη μετέπειτα ενήλικη ζωή τους. Οι παρακάτω προτάσεις είναι ενδεικτικές και αφορούν τις σχολικές ηλικίες των παιδιών.
• Παιχνίδια με παζλ και περιγραφή της εικόνας που σχηματίστηκε.
• Παιχνίδια με κατασκευές (Lego) και περιγραφή των βημάτων που ακολουθούν ώστε να ολοκληρώσουν τις κατασκευές.
• Ανάγνωση βιβλίων και περιγραφή των εικόνων.
• Ανάγνωση βιβλίων που να περιγράφουν προτάσεις αντιμετώπισης κοινωνικών καταστάσεων.
• Συμπλήρωση προτάσεων, από λέξεις που μπορούν να βρουν τα παιδιά μέσα από τις σελίδες που διαβάζουν.
• Παιχνίδια αναγνώρισης συναισθημάτων.
• Ασκήσεις με αριθμητικές έννοιες και πράξεις.
• Ασκήσεις με προβλήματα μέχρι 4 πράξεων.
Τα αίτια για το σύνδρομο Asperger δεν είναι ακόμα ξεκάθαρα. Πιστεύεται πως γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες ευθύνονται για το συγκεκριμένο σύνδρομο, αλλά ακόμα δεν έχουν προσδιοριστεί. Όπως και να έχει, όμως, η έγκυρη διάγνωση και η αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση μπορούν ως ένα μεγάλο βαθμό να βελτιώσουν τη ζωή των παιδιών με Asperger και να τα βοηθήσουν να γίνουν ισότιμα μέλη της κοινωνίας.