Η ικανότητα ενός μαθητή να μπορεί να διαβάζει με ευφράδεια ένα κείμενο είναι σημαντική, καθώς τον βοηθάει να το κατανοεί, να παίρνει καινούριες πληροφορίες, να διευρύνει το λεξιλόγιό του και να ενδυναμώνει την κριτική του σκέψη. Πολλοί μαθητές που εμφανίζουν δυσκολίες στον τομέα της ανάγνωσης, που κομπιάζουν την ώρα που διαβάζουν, που δεν μπορούν να καταλάβουν αυτό που διαβάζουν, δεν επιλέγουν να εισάγουν το κομμάτι της ανάγνωση στις καθημερινές τους συνήθειες.
Με ποιον τρόπο, μπορούμε να αξιολογήσουμε την αναγνωστική ευχέρεια αυτών των μαθητών, κυρίως όταν η διδασκαλία γίνεται εξ αποστάσεως;
- Στέλνουμε στον μαθητή ένα κείμενο, όπου το περιεχόμενό του δεν αντιστοιχεί στην τάξη που βρίσκεται, αλλά λίγο πιο πίσω. Για παράδειγμα, ένας μαθητής που βρίσκεται στις αρχές της Γ΄ Δημοτικού, στέλνουμε ένα κείμενο, όπου το περιεχόμενό του στηρίζεται στα τέλη της Β΄ Δημοτικού.
- Οι προτάσεις είναι η μία κάτω από την άλλη, σε γραμματοσειρά Arial και το μέγεθος των γραμμάτων 14 ή 16pt.
- Δίπλα από κάθε πρόταση, βάζουμε τον αριθμό των λέξεων που έχει η πρόταση.
- Την ώρα που διαβάζει ο μαθητής, κρατάμε χρόνο. Βλέπουμε μέσα σε 1΄λεπτό, πόσες λέξεις διαβάζει.
- Στη διάρκεια της ανάγνωσης, σημειώνουμε τις λέξεις που διαβάζει λάθος ή τις λέξεις που κομπιάζει, στην κάθε πρόταση.
- Μετράμε συνολικά τα λεπτά που έκανε για να διαβάσει το κείμενο.
- Μετράμε για κάθε 1΄λεπτό, πόσες λέξεις έχει διαβάσει.
- Μετράμε συνολικά τις λέξεις του κειμένου και πόσες από αυτές έχει κάνει λάθος.
- Του ζητάμε στο ίδιο κείμενο, να βάλει σε συγκεκριμένα σημεία των προτάσεων, κάθετες και αχνές γραμμές. Αυτό σημαίνει πώς όταν φτάνει εκεί, θα σταματάει για λίγο και θα συνεχίζει.
- Στις σημειώσεις μας, προσθέτουμε τις παρατηρήσεις μας, αν για παράδειγμα, είδαμε κάποια διαφορά στην αναγνωστική του ευχέρεια, καθώς και στον χρόνο που έκανε για να διαβάσει το κείμενο, με τις κάθετες γραμμές.
- Ζητάμε από τον μαθητή να μας πει τη βασική ιδέα του κειμένου και να γράψει σε μια παράγραφο αυτά που κατάλαβε.
- Τέλος, κάνουμε στον εαυτό μας ορισμένες ερωτήσεις, όπως:
-Πόσες λέξεις διάβασε και τις 2 φορές μέσα σε 1΄λεπτό;
-Πόσα λεπτά έκανε για να διαβάσει και τα δύο κείμενα;
-Σε ποιες λέξεις κόμπιασε;
-Ποιες λέξεις διάβασε με λάθος τρόπο;
-Διάβασε σωστά όλες τις πολυσύλλαβες λέξεις;
-Εντόπισε την κεντρική ιδέα του κειμένου;
-Η παράγραφος που έγραψε αντιστοιχεί στην κεντρική ιδέα του
κειμένου;
Ολοκληρώνοντας και έχοντας μια γενική εικόνα για την αναγνωστική ευχέρεια του μαθητή, ετοιμάζουμε και το αντίστοιχο περιεχόμενο των κειμένων που θα δουλέψουμε. Μπορούμε μέσα στον χρόνο, να αξιολογήσουμε πάλι τον μαθητή, με κείμενα που αντιστοιχούν στο επίπεδο της τάξης που βρίσκεται.