Ένας μαθητής με αδύναμη εργασιακή μνήμη είναι δύσκολο να θυμάται τους κανόνες ορθογραφίας και να τους ανακαλεί, κάθε φορά που χρειάζεται να γράφει λέξεις καθ’ υπαγόρευση. Καθώς η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως, ο μαθητής μπορεί να εμπεδώνει τις λέξεις που έχει να μάθει για ορθογραφία, όχι μόνο στο να τις αντιγράφει 2 με 3 φορές ή να τις διαβάζει πολλές φορές, αλλά και μέσα από προτάσεις και κείμενα. Χρειάζεται, όμως, να τονίσουμε πως η επανάληψη δεν πρέπει να αποτελεί μια αναγκαστική διαδικασία, αλλά μια διαδικασία ευχάριστη. Για αυτόν τον λόγο, δίνουμε διαφορετικές δραστηριότητες, αλλά για τον ίδιο σκοπό.
Ξεκινάμε με τις λέξεις για ορθογραφία μέσα από προτάσεις.
Δίνουμε στον μαθητή μια λίστα με τις λέξεις που θέλουμε να μάθει για ορθογραφία.
Γράφουμε τις λέξεις τη μία κάτω από την άλλη, αφήνοντας μεταξύ τους κάποια απόσταση.
Ο μαθητής τις διαβάζει δυνατά 3χ και τις μαθαίνει απ’ έξω.
Αντιστοιχεί την κάθε λέξη με ένα αντικείμενο από το δωμάτιό του, για να μπορεί πιο εύκολα να τις μάθει απ’ έξω.
Για παράδειγμα, αν έχει τις λέξεις χωριό, σχολείο, παιδί, κύκλος, ντύνω, είπα, ο μαθητής αντιστοιχεί τη λέξη χωριό με το κρεβάτι του, το σχολείο με ένα βιβλίο, το παιδί με μια κούκλα, τον κύκλο με μια μπάλα, το ρήμα ντύνω με μια ζακέτα και το ρήμα είπα με ένα μικρόφωνο. Τα βάζει σε μια σειρά, δείχνει το κάθε αντικείμενο και λέει την αντίστοιχη λέξη. Μπορεί να τις θυμηθεί με εύκολο τρόπο, καθώς το κάθε παιδί γνωρίζει πολύ καλά τα αντικείμενα που έχει μέσα στο δωμάτιό του.
Αφού μάθει τις λέξεις απ’ έξω, ξεκινάει να γράφει απλές προτάσεις, βάζοντας τις λέξεις μέσα.
Τις λέξεις ορθογραφίας τις γράφει από μνήμης στις προτάσεις και με τη σειρά που τις έχει μάθει. Γράφοντας τις προτάσεις μπορούμε να δούμε, αν γνωρίζει και τη σημασία των λέξεων.
Μαθαίνει τις προτάσεις που έχει γράψει απ’ έξω. Λέει την κάθε πρόταση φωναχτά και μετρώντας με τα δάχτυλα την κάθε λέξη της πρότασης.
Σε ένα φύλλο Α4 γράφει τις προτάσεις τη μία κάτω από την άλλη, λέγοντας την κάθε λέξη φωναχτά.
Τέλος, βγάζει τις λέξεις ορθογραφίας από τις προτάσεις και τις γράφει στο φύλλο χαρτιού.
Συνεχίζουμε με τις λέξεις για ορθογραφία μέσα από ιστορίες.
Ένας άλλος τρόπος να θυμάται ο μαθητής τις λέξεις για ορθογραφία είναι μέσα από μικρές ιστορίες.
Γράφουμε σε λίστα τις λέξεις, τη μία κάτω από την άλλη και ο μαθητής τις διαβάζει.
Πάλι μπορεί να αντιστοιχίσει τις λέξεις με κάποιο αντικείμενο από το δωμάτιό του και να κάνει ότι ακριβώς και με τις λέξεις μέσα από προτάσεις.
Ζητάμε από τον μαθητή, βλέποντας τις λέξεις που έχει για ορθογραφία, να μας πει ποιο θα μπορούσε να είναι το περιεχόμενο της ιστορίας του. Αν θέλει μπορεί να το ζωγραφίσει.
Έπειτα, ο μαθητής γράφει την ιστορία του, που μπορεί να είναι και αστεία για να τη θυμάται καλύτερα. Σε κάθε πρόταση της ιστορίας μπορεί να γράφει μία με δύο από τις λέξεις που έχει για ορθογραφία.
Όταν ο μαθητής ολοκληρώσει τη μικρή του ιστορία, προσπαθεί να τη μάθει απ’ έξω ή έστω να τη πει με δικά του λόγια, χρησιμοποιώντας τις λέξεις που έχει για ορθογραφία.
Την ώρα που λέει την ιστορία, όταν έρχεται σε επαφή με κάποια από τις λέξεις, τη γράφει στο τετράδιό του.
Τέλος, ρωτάμε τον μαθητή αν αυτές οι δραστηριότητες τον βοήθησαν να θυμάται τις λέξεις για ορθογραφία.