Ο ανασταλτικός έλεγχος ορίζεται ως την ικανότητα που έχουμε να ελέγχουμε τη συμπεριφορά μας, τα συναισθήματά μας και τις γνώσεις μας ώστε να μπορούμε να προσαρμοστούμε στο περιβάλλον στο οποίο βρισκόμαστε.
Είναι μία από τις εκτελεστικές μας λειτουργίες και μας αποτρέπει από άσχημες αντιδράσεις, ελέγχει την παρορμητικότητά μας και μας βοηθάει να σκεφτούμε πριν αντιδράσουμε.
Οι μαθητές που έχουν χαμηλό ανασταλτικό έλεγχο, δεν μπορούν να παραμείνουν συγκεντρωμένοι σε μια εργασία, δυσκολεύονται να ακολουθούν κανόνες και να πάρουν υπεύθυνες αποφάσεις για δύσκολες καταστάσεις.
Πιο συγκεκριμένα:
1.Αφήνουν τις εργασίες του σχολείου μέχρι την τελευταία στιγμή.
2.Αποσπώνται εύκολα, όπως για παράδειγμα, στη διάρκεια της μελέτης να σταματήσουν για να μιλήσουν με κάποιον φίλο ή να φάνε κάτι.
3.Δυσκολεύονται να ξεκινήσουν μια εργασία και να την ολοκληρώσουν στην ώρα τους.
4.Όταν ολοκληρώνουν μια εργασία, δε γυρίζουν να την κοιτάξουν.
5.Δυσκολεύονται να βρουν ιδέες για να γράψουν μια έκθεση.
6.Κάνουν απρόσεκτα λάθη στις εργασίες τους και δε δίνουν ιδιαίτερη έμφαση σε λεπτομέρειες.
7.Έχουν χαμηλή αντίδραση σε άσχημες καταστάσεις, όπως να έχουν την ικανότητα να αποφύγουν κάποιο ατύχημα.
8.Δεν έχουν την υπομονή να περιμένουν στη σειρά, για να αγοράσουν για παράδειγμα κάτι από την καντίνα του σχολείου.
9.Δεν μπορούν να βάλουν σε σειρά τις προτεραιότητές τους.
10.Δυσκολεύονται σε ερωτήσεις ανοιχτού-τύπου, για παράδειγμα οι ερωτήσεις που ξεκινούν με Γιατί; ή Πώς;
11.Αδυνατούν να μοιράζονται πράγματα με άλλα παιδιά.
12.Δεν μπορούν να ελέγξουν τις αρνητικές τους σκέψεις.
13.Δυσκολεύονται να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους, κυρίως σε συζητήσεις που θεωρούν πως είναι ενοχλητικές.
14.Διακόπτουν συζητήσεις και δεν μπορούν να τις ακολουθήσουν αν είναι πολύωρες.
Οι μαθητές με δυσκολίες στον ανασταλτικό έλεγχο είναι σημαντικό να μάθουν να λειτουργούν με πρόγραμμα και να αποκτήσουν όλα τα απαραίτητα εφόδια ώστε να είναι σε θέση να ελέγχουν τη συμπεριφορά τους.
Μπορούν, για παράδειγμα, να έχουν ένα οπτικό βοήθημα, όπως το σήμα του ΣΤΟΠ, βάση του οποίου θα μάθουν να σκέφτονται το πρόβλημα που υπάρχει εκείνη τη στιγμή και να βρίσκουν πιθανές λύσεις πριν προχωρήσουν στην πιο σωστή επιλογή. Μπορούν να μάθουν να μετράνε μέχρι το 10 πριν ενεργήσουν παρορμητικά απέναντι σε οποιαδήποτε συμπεριφορά.
Μπορούν να παίζουν διάφορα παιχνίδια, ώστε να μάθουν και να κερδίζουν αλλά και να χάνουν. Μπορούν να μάθουν όταν έχουν στρες ή θυμό, να παίρνουν βαθιές και σωστές αναπνοές ή να κάνουν ένα διάλειμμα.