Η εργασιακή μνήμη αποτελεί ένα σύνολο των ικανοτήτων, το οποίο βοηθά να διατηρούμε τις πληροφορίες στη μνήμη μας (στη βραχυπρόθεσμη μνήμη) και όταν έρθει η στιγμή να τις χρησιμοποιήσουμε, (οι οποίες έχουν μεταφερθεί στη μακροπρόθεσμη μνήμη), είναι οργανωμένες, ώστε να μπορούμε να ολοκληρώνουμε μια εργασία, να λύνουμε μαθηματικές ασκήσεις και προβλήματα, να επεξεργαστούμε πληροφορίες και να οργανώνουμε τη σκέψη μας.
Μέσα στην τάξη, η χρήση δραστηριοτήτων που ενισχύουν την εργασιακή μνήμη είναι πολύ σημαντική, καθώς βοηθά τους μαθητές να ανακτούν πληροφορίες, να ξεκινούν και να ολοκληρώνουν εργασίες, να θυμούνται το λεξιλόγιο και να ακολουθούν προφορικές ή γραπτές οδηγίες.
Ποιες, όμως, είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας μαθητής με αδύναμη εργασιακή μνήμη;
1.Ο μαθητής ζητάει επανάληψη μιας ερώτησης σχετικά με το μάθημα που διδάσκεται, καθώς χρειάζεται περισσότερο χρόνο να επεξεργαστεί την ερώτηση.
2.Ο μαθητής, αν και διαβάζει ένα κείμενο 2 – 3 φορές, αδυνατεί να το κατανοήσει και να απαντήσει σε ερωτήσεις.
3.Ο μαθητής αδυνατεί να λύσει νοερές πράξεις και προβλήματα μαθηματικών.
4.Ο μαθητής αδυνατεί να ακολουθήσει πολλές και πολύπλοκες οδηγίες ταυτόχρονα.
5.Ο μαθητής αδυνατεί να θυμηθεί ημερομηνίες, ιστορικά και μαθηματικά γεγονότα, ονόματα, αριθμούς τηλεφώνων.
6.Ο μαθητής αδυνατεί να ακούει και ταυτόχρονα να κρατάει σημειώσεις.
7.Ο μαθητής, συνήθως, ξεχνάει να ξεκινήσει μια εργασία.
8.Ο μαθητής ξεχνάει συχνά τα βιβλία ή τα τετράδια ή τις εργασίες του είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι.
9.Ο μαθητής αδυνατεί να ολοκληρώσει τις εργασίες του στην ώρα τους, χωρίς να διασπαστεί η προσοχή του.
Για να μπορεί να ενισχυθεί η εργασιακή του μνήμη, οι μαθητές εξασκούνται σε δραστηριότητες που αφορούν τη χωρική μνήμη, όπως να σχεδιάζουν και να σκιαγραφούν τρισδιάστατα σχήματα, να φαντάζονται πώς αυτά τα σχήματα θα ήταν αν τα τοποθετούσαν, για παράδειγμα, ανάποδα, να ακολουθούν οδηγίες για να σχεδιάσουν για παράδειγμα ένα τοπίο, να κάνουν πειράματα.
Επιπλέον, οι μαθητές εξασκούνται στις βασικές αρχές της οπτικοποίησης, για παράδειγμα, την ώρα που διαβάζουν ένα κείμενο ιστορίας, ταυτόχρονα να το κάνουν εικόνα ή αν έχουν λέξεις για ορθογραφία, να τις κάνουν εικόνα στο μυαλό τους για το πώς γράφονται.
Τέλος, να εξασκούν συνεχώς την εσωτερική τους φωνή, για παράδειγμα για να τους λέει πως μπορούν να τα καταφέρουν.