Για πολλούς μαθητές η καθημερινή ορθογραφία αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Κάποιοι τη βλέπουν, τη διαβάζουν και τη γράφουν, γιατί μαθαίνουν οπτικά. Κάποιοι την ακούν, την επαναλαμβάνουν και τη γράφουν, γιατί μαθαίνουν ακουστικά. Άλλοι πάλι γνωρίζουν πολύ καλά τους ορθογραφικούς κανόνες, που δε χρειάζεται καν να τη διαβάσουν.
Υπάρχουν, άλλοι τρόποι, που μπορούν οι μαθητές να ακολουθήσουν, ώστε να μάθουν να θυμούνται την καθημερινή ορθογραφία τους και παράλληλα να εξασκούν τη μνήμη τους;
Ας τους δούμε και ας τους δοκιμάσουμε!
1. Ας υποθέσουμε πως ο μαθητής έχει να μάθει κάποιες λέξεις για ορθογραφία. Τις βλέπει και τις διαβάζει. Έπειτα, σε ένα άσπρο φύλλο Α4 γράφουμε αυτές τις λέξεις, τη μία κάτω από την άλλη. Λέμε την πρώτη λέξη και ο μαθητής την ψιθυρίζει, μέχρι να πούμε την επόμενη. Ο μαθητής λέει και τις δύο λέξεις ψιθυριστά, μέχρι την επόμενη και πάει λέγοντας.
Μόλις ολοκληρωθεί η λίστα των λέξεων, ζητάμε από τον μαθητή να τις γράψει από μνήμης και με τη σειρά. Του ζητάμε να ακολουθήσει αυτόν τον τρόπο εκμάθησης καθημερινής ορθογραφίας για μια βδομάδα. Ποια είναι τα αποτελέσματα; Του ταίριαξε αυτός ο τρόπος;
2.Ας υποθέσουμε πως ο μαθητής έχει για ορθογραφία αρκετές λέξεις. Τις γράφουμε σε ένα φύλλο Α4, τη μία κάτω από την άλλη. Ο μαθητής λέει το κάθε γράμμα της λέξης δυνατά, δείχνοντάς το, είτε με τον δείχτη του χεριού του είτε με ένα μολύβι. Έπειτα, αντιγράφει τις λέξεις, λέγοντας ταυτόχρονα το κάθε γράμμα, με δυνατή φωνή.
Λέει, πάλι, το κάθε γράμμα της λέξης, δείχνοντάς το, με τη διαφορά πως ακολουθεί τις λέξεις που είναι γραμμένες με τον δικό του γραφικό χαρακτήρα. Τέλος, γράφει τις λέξεις από μνήμης. Ακολουθεί αυτόν τον τρόπο εκμάθησης για μία εβδομάδα. Ποια είναι τα αποτελέσματα; Του ταίριαξε αυτός ο τρόπος;
3.Ας υποθέσουμε πως ο μαθητής έχει για ορθογραφία μια λίστα με λέξεις. Τις γράφουμε τη μία κάτω από την άλλη. Ο μαθητής χωρίζει την κάθε λέξη σε συλλαβές.
Διαβάζει την κάθε συλλαβή της λέξης και μετά ολόκληρη τη λέξη. Επαναλαμβάνει 3χ. Έπειτα, γράφει τις λέξεις από μνήμης. Ακολουθεί αυτόν τον τρόπο εκμάθησης για μία εβδομάδα. Ποια είναι τα αποτελέσματα; Του ταίριαξε αυτός ο τρόπος;
Παρακολουθούμε την πορεία του μαθητή και στο τέλος της εβδομάδας, βλέπουμε ποιος από τους παραπάνω τρόπους του ταίριαξε περισσότερο. Αν δεν του ταίριαξε κανένας, μπορούμε μαζί με τον μαθητή να βρούμε έναν τρόπο και να μείνει σε αυτόν.
Είναι σημαντικό ο μαθητής να εκπαιδεύεται, πρώτα, στην ορθογραφία των λέξεων και μετά στις προτάσεις και στο κείμενο. Εξάλλου, πολλές από αυτές τις λέξεις, τις βρίσκει μέσα σε αυτά.