Η μετάβαση των μαθητών στην εξ αποστάσεως διδασκαλία έχει αλλάξει τον τρόπο που, πλέον, οι μαθητές εκπαιδεύονται, χωρίς αυτό να σημαίνει πως έχει αλλάξει η θεμελιώδης αξία του τρόπου που δουλεύονται οι γνωστικές δεξιότητες, όπως αυτής της γραφής. Οι μαθητές μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο γραφής, το ίδιο αποτελεσματικά με τη δια ζώσης εκπαίδευση, αρκεί να υπάρχουν τα σωστά εργαλεία και ο ίδιος ο ειδικός να έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση.
Με ποιον τρόπο μπορούμε να εκπαιδεύσουμε έναν μαθητή που δυσκολεύεται στη γραφή, στη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;
- Στέλνουμε στον μαθητή μια αφίσα με τον τρόπο που πρέπει να κάθεται στην καρέκλα του, στη διάρκεια του μαθήματος. Δείχνουμε τον τρόπο τοποθεσίας του σώματος στην καρέκλα και τα πόδια του, συνοδεύοντας την παρουσίαση με ένα βίντεο.
- Στέλνουμε στον μαθητή μια αφίσα, με τον τρόπο να κρατάει το μολύβι του (pencil grip), τον τρόπο να σηκώνει το μολύβι και να γράφει και τον τρόπο να γράφει τα γράμματα σε ειδικά φύλλα γραφής. Στο διαδίκτυο μπορούμε να βρούμε βίντεο που περιγράφουν όλους αυτούς τους τρόπους, όπως και τα ειδικά φύλλα γραφής. Στην αρχή κάθε μαθήματος ο μαθητής εξασκείται στον τρόπο που χρειάζεται να κρατάει το μολύβι και διάφορες ασκήσεις στα ειδικά φύλλα γραφής (handwriting warmup activities), τα οποία έχουμε φροντίσει να στείλουμε.
- Στέλνουμε τα γράμματα ή τις λέξεις ή τις προτάσεις που έχουμε σκοπό να δουλέψουμε, σε φύλλα γραφής, κατάλληλα για τις ανάγκες του μαθήματος και τις δυσκολίες του μαθητή.
- Εμείς στη διάρκεια του μαθήματος χρειαζόμαστε έναν ασπροπίνακα, τον οποίο θα έχουμε χωρίσει σε 4 μέρη, για τη μοντελοποίηση των γραμμάτων. Για τις λέξεις και τις προτάσεις, μπορούμε είτε να έχουμε μπροστά μας τα φύλλα γραφής που έχουμε στείλει στον μαθητή είτε να σχεδιάσουμε τις γραμμές στον ασπροπίνακα, αφήνοντας την κατάλληλη απόσταση μεταξύ τους και να τον κατευθύνουμε στη γραφή.
- Ξεκινάμε με την άσκηση, σου δείχνω-μου δείχνεις. Δείχνουμε στον μαθητή πως σχεδιάζουμε, το γράμμα που κάνουμε, λέγοντας ταυτόχρονα από ποιο σημείο ξεκινάμε, πως συνεχίζουμε και πως ολοκληρώνουμε. Έπειτα, μας δείχνει ο μαθητής, λέγοντας ταυτόχρονα τις κινήσεις που κάνει για να γράψει το γράμμα. Ο μαθητής γράφει το γράμμα στον αέρα (sky writing), λέγοντας ταυτόχρονα τα βήματα για τη μορφή του γράμματος και μετά συνεχίζει την εξάσκηση στα φύλλα γραφής.
- Συνεχίζουμε με τις λέξεις. Είναι σημαντικό, τις λέξεις να τις συνοδεύουμε με εικόνες. Ο μαθητής τις ιχνηλατεί, ακολουθώντας τα παραδείγματα στα φύλλα γραφής και μετά συνεχίζει μόνος του. Του ζητάμε να κατεβάσει την κάμερα σε αυτά που γράφει, ώστε να τον καθοδηγήσουμε, όπου χρειάζεται. Οι εικόνες τον βοηθάνε στην απομνημόνευση των λέξεων.
- Ολοκληρώνουμε με τις προτάσεις. Δείχνουμε στον μαθητή τον τρόπο που πρέπει να γράφουμε στις γραμμές, με τη βοήθεια του ασπροπίνακα και ο μαθητής μας ακολουθεί στα φύλλα γραφής.
Είναι σημαντικό στην αρχή κάθε μαθήματος, να υπενθυμίζουμε στον μαθητή τον τρόπο που πρέπει να κάθεται στην καρέκλα, τον τρόπο που πρέπει να κρατάει το μολύβι και πως χρειάζεται να είναι συγκεντρωμένος. Επιπρόσθετα, τα φύλλα γραφής που στέλνουμε στον μαθητή για εξάσκηση είναι υψίστης σημασίας, αφού σε αυτά εκπαιδεύεται.