Οι μαθητές με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες, εκτός από τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους, χρειάζονται παράλληλα και την ενίσχυση του περιγραφικού λόγου. Μέσα από τον περιγραφικό λόγο, οι μαθητές μαθαίνουν να περιγράφουν πρόσωπα, ζώα, αντικείμενα, φυσικά φαινόμενα, καταστάσεις, όσο πιο παραστατικά μπορούν, με τη χρήση σωστού λεξιλογίου, έτσι ώστε να μεταφέρουν τις πληροφορίες της περιγραφής στον ακροατή, με τον καλύτερο τρόπο. Ο στόχος της δραστηριότητας ¨ζωγραφίζω και μαντεύεις¨ είναι να ενισχύσει την ανάπτυξη του περιγραφικού λόγου, με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
1. Στέλνουμε στον μαθητή έναν πίνακα με τα βασικά χαρακτηριστικά περιγραφής, για παράδειγμα ενός αντικειμένου. Ο πίνακας έχει εικόνες, για παράδειγμα
- ένα ερωτηματικό για το ποια είναι η ονομασία του αντικειμένου,
- έναν σάκο με διάφορα αντικείμενα μέσα, σε ποια κατηγορία ανήκει,
- διάφορα σχήματα, για το ποιο είναι το σχήμα,
- διάφορα χρώματα, για το ποιο χρώμα είναι,
- ένα ξύλο για το υλικό το οποίο είναι φτιαγμένο,
- μια ζυγαριά για το βάρος του,
- μια μεζούρα για το μέγεθός του,
- ένα χέρι για τη χρήση του,
- μια καρδιά για τα συναισθήματα που δημιουργεί
- ένα κεφάλι για σκέψεις που έχουμε για αυτό το αντικείμενο.
- Στέλνουμε στον μαθητή έναν πίνακα με τις αισθήσεις, σε μορφή power point, με ένα μάτι, για αυτό που βλέπει στον αντικείμενο, με ένα αυτί, για αυτό που ακούει από το αντικείμενο, μια μύτη, για αυτό που μυρίζει στο αντικείμενο, ένα χέρι, για την αφή.
2. Στέλνουμε στον μαθητή λέξεις, οι οποίες είναι μέσα σε πλαίσια, που μπορεί να τις χρησιμοποιήσει στην περιγραφή του.
3. Ζητάμε από τον μαθητή να έχει μαρκαδόρους, ένα άσπρο φύλλο Α4 και το αγαπημένο του αντικείμενο.
4. Εξηγούμε στον μαθητή τη δραστηριότητα ¨ζωγραφίζω και μαντεύεις¨. Δηλαδή, παίρνει το άσπρο φύλλο Α4, όπου πάνω σε αυτό θα σχεδιάσει, με τους μαρκαδόρους του, το αντικείμενο, χωρίς να το ονομάσει. Ακολουθεί τον πίνακα περιγραφής που του έχουμε στείλει, ώστε να ξέρει πως χρειάζεται να το σχεδιάσει. Εμείς, περιμένουμε μέχρι να ολοκληρώσει τη ζωγραφιά. Ο μαθητής θα πρέπει να μας περιγράψει αυτό που ζωγράφισε, όσο καλύτερα γίνεται ώστε να μας βοηθήσει να το μαντέψουμε.
5. Εξηγούμε στον μαθητή πως για τα συναισθήματα, μπορεί να σχεδιάσει μια καρδιά ή ένα δάκρυ ή ένα χαμόγελο, ανάλογα με το συναίσθημα που του προκαλεί. Για τις σκέψεις, εξηγούμε στον μαθητή, πως μπορεί να σχεδιάσει ένα συννεφάκι να σχεδιάσει ορισμένα αντικείμενα, για παράδειγμα, ένα διαμάντι που σημαίνει πως αυτό το αντικείμενο του είναι πολύτιμο ή ένα κουκλάκι και ένα φεγγάρι, που σημαίνει πως το βράδυ κοιμάται μαζί του, καθώς δεν μπορεί χωρίς αυτό.
6. Όταν ολοκληρωθεί η ζωγραφιά, ο μαθητής παίρνε μπροστά του τον πίνακα περιγραφής, τα πλαίσια με τις λέξεις και ξεκινάει να περιγράφει τη ζωγραφιά του. Δε λέει την ονομασία του. Όσες λέξεις χρησιμοποιεί στην περιγραφή, εμείς τις σημειώνουμε, δίνοντας περισσότερη έμφαση στα επίθετα που χρησιμοποίησε.
7. Όταν μαντέψουμε το αντικείμενο, του ζητάμε να πάρει τις κάρτες με τις αισθήσεις. Αν έχει το αντικείμενο, κοντά του, ζητάμε να το πάρει και να μας πει, για παράδειγμα πώς μυρίζει, να το χαϊδέψει και να μας πει πώς το αισθάνεται, να το βάλει κοντά στο αυτί του και να μας πει τι ακούει, να το βάλει μπροστά στα μάτια του και να μας πει τι βλέπει. Από τις απαντήσεις του και από την προηγούμενη περιγραφή, μπορούμε να ξεκινήσουμε να φτιάχνουμε μια ιστορία.