¨Να γράψεις τρεις φορές τα λάθη σου!¨, ¨Το πρωί θα ξαναγράψεις τα λάθη της ορθογραφίας.¨, ¨Όταν γράφεις τα λάθη σου, να συγκεντρώνεσαι!¨, ¨Πώς έχεις γράψεις έτσι τα λάθη σου;¨.
Αν μετρήσουμε τις φορές που έχουμε χρησιμοποιήσει αυτές τις εκφράσεις και πόσες άλλες ακόμα, που αφορούν τα λάθη της ορθογραφίας, σίγουρα θα χάσουμε το μέτρημα.
Η αλήθεια είναι πως τις περισσότερες φορές τα παιδιά βρίσκουν βαρετό το να γράφουν τα λάθη της ορθογραφίας τους 4 ή 5 φορές. Το βλέπουν ως μια ακόμη αγγαρεία, που τους έχουν επιβάλει να κάνουν. Ίσως, για αυτόν τον λόγο, την ώρα που γράφουν τα λάθη τους, να μην συγκεντρώνονται, να κάνουν γράμματα που δε διαβάζονται, να γκρινιάζουν και άλλα πολλά!
Με ποιους τρόπους, μπορούν, λοιπόν τα παιδιά να γράφουν τα λάθη της ορθογραφίας τους, αλλά να μάθουν και από αυτά;
- Παίρνουμε ένα λευκό χαρτί Α4 και φτιάχνουμε δύο κάθετες και δύο οριζόντιες γραμμές, με απόσταση, όπως στην τρίλιζα. Ζητάμε από το παιδί να γράψει τα λάθη του τρεις φορές μέσα στα πλαίσια, χρησιμοποιώντας χρώματα του ουράνιου τόξου.
- Σε συνεργασία με το παιδί, βρίσκουμε λέξεις που ομοιοκαταληκτούν με αυτές που έχουν γραφτεί λάθος στην ορθογραφία, π.χ. σχολείο, γραφείο, ψυγείο. Το παιδί τις γράφει τη μία κάτω από την άλλη, βάζοντας σε πλαίσιο τη βασική λέξη.
- Το παιδί παίρνει τις λέξεις που ομοιοκαταληκτούν και τις βάζει μέσα σε αστείες προτάσεις, π.χ. Το γραφείο είναι δίπλα στο ψυγείο, το οποίο βρίσκεται στο σχολείο. Κάτω από την πρόταση, κάνει την αντίστοιχη ζωγραφιά και τέλος αφηγείται μια ιστορία προφορικώς ή γραπτώς.
- Γράφουμε τις λανθασμένες λέξεις σε άσπρες κάρτες, γράφοντας το γράμμα που έχει κάνει το παιδί λάθος με κίτρινο χρώμα. Το παιδί περνάει τη λέξη από πάνω 3 φορές και με κόκκινο χρώμα το κομμάτι που έχει κάνει λάθος.
- Σχεδιάζουμε μια ομπρέλα, γράφουμε στο πάνω μέρος της, τη λέξη που έχει κάνει λάθος και από κάτω το παιδί βρίσκει λέξεις της ίδιας οικογένειας.
Σαφώς, οι παραπάνω προτάσεις και άλλες πολλές που ως γονείς μπορούμε να σκαρφιστούμε, δεν υπάρχει πάντα η πολυτέλεια του χρόνου, να τις δουλέψουμε.
Όμως, σημασία δεν έχει απλά το παιδί να γράψει τα λάθη 3 ή 4 φορές ή να κάνει την αντιγραφεί 1 ή 2 φορές, ώστε να γνωρίζει την αυριανή ορθογραφία.
Οι λέξεις που κάνει λάθος πρέπει να μάθει να τις δουλεύει, ώστε όταν έρθει η ώρα να τις χρησιμοποιήσει μέσα σε κείμενα, να μπορεί να τις ανακαλέσει και να τις γράψει σωστά. Όλα χρειάζονται τον χρόνο τους!