Η ενσυναίσθηση αφορά το άτομο το οποίο ταυτίζεται συναισθηματικά με ένα άλλο άτομο. Δηλαδή, μπορεί να καταλάβει, να αισθανθεί, να αντιληφθεί τη συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο συνομιλητής του. Το άτομο χρησιμοποιεί την ενσυναίσθηση μπορεί να επικοινωνήσει, να καταλάβει και να βοηθήσει τον συνομιλητή του (Gottman, J., 2015, Robert Frank and Kathryn E. Livingston , 2005).
Τα παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες βιώνουν, πολύ συχνά, συναισθήματα θυμού, ματαίωσης, ντροπής, άρνησης και κατάθλιψης. Μπορεί, λοιπόν, η εκπαίδευσή τους στην ενσυναίσθηση, να τα βοηθήσει;
Όταν ένα παιδί με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες φτάσει σε σημείο να κατανοήσει και να προσδιορίσει τα συναισθήματα ενός άλλου παιδιού, το οποίο κάνει, επίσης, έχει αναγνωστικές δυσκολίες, ελλείψεις στην ανάπτυξη γραπτού λόγου, δυσκολίες στα μαθηματικά και άλλα χαρακτηριστικά, τότε θα έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει τον εαυτό του, να αναγνωρίσει τα συναισθήματά του και να προτείνει τρόπους αντιμετώπισης.
Τι μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε;
1.Δείχνουμε στο παιδί μια κάρτα με ένα κείμενο, για παράδειγμα, με κάποια ορθογραφικά λάθη και δίπλα ένα κορίτσι λυπημένο.
2.Γράφουμε από κάτω ένα μικρό κείμενο:
Π.χ.) Χθες το βράδυ, η Γιώτα διάβασε την ορθογραφία της πολύ καλά. Την επόμενη ημέρα έγραψε την ορθογραφία. Ήταν σίγουρη πως πήγε πολύ καλά, αφού είχε διαβάσει. Όταν, όμως, πήρε το γραπτό και είδε πολλά λάθη, απογοητεύτηκε.
3.Αφού, διαβαστεί το κείμενο, κάνουμε τις εξής ερωτήσεις:
- Τι βλέπεις στην εικόνα;
- Πώς νομίζεις πώς αισθάνθηκε η Γιώτα; Γιατί;
- Έχεις βρεθεί ποτέ στη θέση της; Αν ναι, πώς αισθάνθηκες;
- Τι νομίζεις πώς πρέπει να κάνει η Γιώτα; Εσύ τι θα έκανες;
- Με ποιους τρόπους μπορείς να βοηθήσεις τη Γιώτα;
- Εσύ τους έχεις χρησιμοποιήσει αυτούς τους τρόπους; Και αν ναι, σε τι σε έχουν βοηθήσει;
4.Αφήνουμε το παιδί να απαντήσει προφορικώς ή γραπτώς.
5.Του ζητήσουμε, μόλις ολοκληρώσει τις ερωτήσεις, να μας γράψει τα δυνατά του και τα αδύνατα σημεία του, καθώς και σε ποια μαθήματα δυσκολεύεται και σε ποια όχι.
6.Αν θέλει, μπορεί να γράψει σε μια λίστα τα μαθήματα του σχολείου και δίπλα σε αυτά να σχεδιάσει ένα προσωπάκι, ανάλογα με αυτό που νιώθει για κάθε μάθημα.
7.Ακολουθούμε τα ίδια παραδείγματα, για όλα τα χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.
Ο βασικός στόχος της εκπαίδευσης στην ενσυναίσθηση είναι να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους, τις δυσκολίες τους και να μπορούν να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματα που τους απασχολούν.
Η εκπαίδευση μπορεί να μην είναι, πάντα, εύκολα, αλλά είναι κάτι που αξίζει να γίνει.