Έρχεται η ώρα που ένα παιδί με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες καλείται να συντάξει ένα ‘Σκέφτομαι και Γράφω’ (μια έκθεση). Και τότε είναι που ο γονιός ή ο δάσκαλος βρίσκεται μπροστά σε μια πραγματικά χαοτική κατάσταση. Οι δυσκολίες, βέβαια, σύνταξης ενός γραπτού δεν αφορούν μόνο τους μαθητές με μαθησιακά αλλά γενικά όλα τα παιδιά, ιδιαίτερα τα παιδιά μικρότερων τάξεων του Δημοτικού. Αυτό, όμως, καθιστά τη δουλειά ενός γονιού με δίδυμα πιο εύκολη γιατί ότι κάνει με το ένα παιδί με μαθησιακά, μπορεί να κάνει ταυτόχρονα και με το άλλο παιδί.
Οι δυσκολίες ενός «Σκέφτομαι και Γράφω»
Η σύνταξη μιας έκθεσης είναι από τα μαθήματα που το παιδί με ή ακόμα και χωρίς μαθησιακά παρουσιάζει τις περισσότερες δυσκολίες. Αυτό συμβαίνει, γιατί κυρίως το δυσλεκτικό παιδί έχει ταυτόχρονα να σκεφτεί πολλά πράγματα και λόγω γενικά των δυσκολιών του, αλλά και της αδυναμίας που παρουσιάζει στη μακρυπρόθεσμη και βραχυπρόθεσμη μνήμη δυσκολεύεται πάρα πολύ.
Γιατί δυσκολεύεται το παιδί;
– Πρέπει να διαβάσει το θέμα της έκθεσης, που συνήθως είναι μια πρόταση (π.χ. πώς πέρασα το καλοκαίρι;). – Να σκεφτεί τι θα γράψει (δίνονται από τους δασκάλους τα αντίστοιχα σχεδιαγράμματα, αλλά ένα παιδί με μαθησιακά πολύ δύσκολα θα το κατανοήσει και θα το ακολουθήσει). – Να σκεφτεί το λεξιλόγιο που θα χρησιμοποιήσει για το αντίστοιχο θέμα. – Να προσέξει να κάνει ωραία γράμματα. – Να προσέξει την ορθογραφία των λέξεων και τη σύνταξη των προτάσεων.
Όλα, λοιπόν, τα παραπάνω προκαλούν στο παιδί ένα άγχος, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιεί φτωχό λεξιλόγιο, να κάνει σύντομες προτάσεις και να τελειώσει όσο πιο σύντομα μπορεί ώστε να αποφευχθούν τα λάθη. Το αποτέλεσμα, βέβαια, είναι το παιδί με δυσλεξία να βγαίνει εκτός θέματος και να παρουσιάζει ένα πρόχειρο γραπτό ή αλλιώς γραπτό του ποδιού, όπως το χαρακτηρίζουν ορισμένοι. Επειδή, όμως, ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, πρέπει να μάθει να σκέφτεται και να γράφει, θα ακολουθήσουν σε επόμενο άρθρο κάποιες ασκήσεις που μπορούν να το βοηθήσουν. Είναι ευχάριστες και απλές ασκήσεις που μπορούν οι γονείς διδύμων να ακολουθήσουν και να βοηθήσουν ταυτόχρονα και τα δύο παιδιά, ανεξαιρέτως τις μαθησιακές δυσκολίες του ενός από τα δύο αδέλφια.
Γιατί η γραφή είναι μια βασική, αλλά ευχάριστη ανάγκη του ανθρώπου. Έχει αποδειχθεί, πως η παραγωγή ιδεών ώστε να συνταχθεί μια έκθεση είναι πραγματικά επίπονη για τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες. Με την κατάλληλη, λοιπόν, υποστήριξη μπορούν να μάθουν να αναπαράγουν με σωστό και δομημένο τρόπο τις ιδέες τους και να παρουσιάσουν μια έκθεση πολύ καλής ποιότητας.