Τα παιδιά από όλο και μικρότερη ηλικία γίνονται «φίλοι» της οθόνης. Με τους ρυθμούς της καθημερινότητας να είναι καταιγιστικούς και οι υποχρεώσεις να διαδέχονται η μια την άλλη, η εύκολη λύση για να ηρεμήσουν τα πνεύματα στο σπίτι και να χαλαρώσετε τόσο εσείς όσο και τα παιδιά πολλές φορές είναι να κάτσουν τα δίδυμα μπροστά από μια οθόνη. Η τηλεόραση και η προβολή βίντεο μέσω tablet και smartphone – ας μην γελιόμαστε- είναι δημοφιλείς δραστηριότητες για τα διδυμάκια μας.
Από ποια ηλικία μπορούνε να κάθονται τα παιδιά μπροστά από μια οθόνη και πόσο χρόνο πρέπει να ξοδεύουν εκεί;
Η παρατεταμένη χρήση οθόνης έχει συσχετιστεί με διαταραχές στους ρυθμούς ύπνου, με χαμηλότερη επίδοση σε σχετικά τεστ ανάπτυξης και με δυσκολίες συγκέντρωσης. Από την άλλη, προγράμματα ειδικά σχεδιασμένα για παιδιά μπορούν να προωθήσουν τις γνωστικές και κοινωνικές τους ικανότητες και να συμβάλλουν στην ψηφιακή καλλιέργεια. Δεδομένου ότι η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο, έχει σημασία ο τρόπος χρησιμοποίησης της έτσι ώστε να διατηρήσουμε τα οφέλη, περιορίζοντας τα αρνητικά σημεία σημειώνει η παιδίατρος Γρηγορία Μαργαρίτα Καραμέτου.
Σύμφωνα με τις οδηγίες της Αμερικάνικης Παιδιατρικής Εταιρίας:
– Αποφεύγουμε την χρήση οθόνης (με εξαίρεση τις βιντεοκλήσεις) σε παιδιά μικρότερα των 18-24 μηνών.
– Στις ηλικίες 18-24 μηνών διαλέγουμε υψηλής ποιότητας προγράμματα, τα οποία παρακολουθούμε/χρησιμοποιούμε μαζί με το παιδί. Προσπαθούμε να μην αφήνουμε το παιδί μόνο του να χρησιμοποιεί τα μέσα.
– Σε παιδιά 2 ως 5 ετών περιορίζουμε την χρήση οθόνης στην 1 ώρα την ημέρα.
– Δεν επιλέγουμε προγράμματα με περιεχόμενο που περιλαμβάνει γρήγορα εναλλασσόμενες εικόνες (δεν μπορεί εύκολα να τις επεξεργαστεί το παιδί), ή με βίαιο περιεχόμενο.
– Κλείνουμε την τηλεόραση και τις λοιπές συσκευές όταν δεν τις χρησιμοποιούμε.
– Αποφεύγουμε την χρήση οθόνης ως τρόπο για να ηρεμήσουμε το παιδί. Οι εξαιρέσεις θα είναι συγκεκριμένες πχ κατά την διάρκεια αεροπορικής πτήσης ή σε επίσκεψη σε ιατρό.
– Ελέγχουμε το περιεχόμενο που παρακολουθoύν τα παιδιά και τις εφαρμογές που κατεβάζουν και χρησιμοποιούν. Επιλέγουμε διαδραστικά ή εκπαιδευτικά προγράμματα και εφαρμογές.
– Φροντίζουμε να κρατάμε περιόδους μέσα στην μέρα ελεύθερες οθόνης όπως π.χ. την ώρα του φαγητού ή όταν παίζουμε με τα παιδιά.
– Αποφεύγουμε την χρήση οθόνης μια ώρα πριν τον βραδινό ύπνο.
– Απομακρύνουμε τις συσκευές από το υπνοδωμάτιο πριν το ύπνο.
Η χρήση οθόνης θα πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην καταλήγει εμπόδιο στην εξάσκηση των σωματικών, νοητικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του παιδιού και φυσικά, η συνεχής γονική επίβλεψη, αξιολόγηση και αλληλεπίδραση είναι απαραίτητη και καθοριστική.