Η εκπαίδευση των μαθητών στην ανάγνωση αποτελεί ένα τεράστιο θέμα, που χρειάζεται να καλυφθεί από τους εκπαιδευτικούς, τους ειδικούς αλλά και από τους ίδιους τους γονείς. Η φράση ¨άπλωσε τις λέξεις¨, αν και είναι μια απλή φράση, είναι εξαιρετικά χρήσιμη για την αναγνωστική και ορθογραφική ικανότητα των μαθητών, ειδικά όταν αυτή γίνεται εξ αποστάσεως.
Τί χρειάζεται, λοιπόν, να κάνει ο μαθητής, όταν του ζητείται να απλώσει τις λέξεις και ειδικά, όταν το μάθημα γίνεται εξ αποστάσεως;
1.Στέλνουμε στον μαθητή κάρτες με τις λέξεις που θα δουλέψουμε, ανάλογα με το αναγνωστικό επίπεδο του μαθητή.
2.Στέλνουμε στον μαθητή τα γράμματα της Αλφαβήτου, 2χ.
3.Ζητάμε από τον μαθητή να έχει πολλά λάστιχα και κόλλα, κατά προτίμηση, stic.
4.Δείχνουμε στην οθόνη, τη λέξη που θέλουμε ο μαθητής να βρει από τις κάρτες που του έχουμε στείλει, για παράδειγμα τη λέξη δάκρυ.
5.Του εξηγούμε πως αυτή θα είναι η βασική μας λέξη και πρέπει να βρει άλλες λέξεις που να έχουν την κατάληξη -υ.
6.Ο μαθητής βλέπει στην οθόνη μας όλες τις λέξεις σε -υ. Αντί να μας τις διαβάσει δυνατά, τις ακούει και μας τις περιγράφει ως εικόνα. Για παράδειγμα στη λέξη δάκρυ, μπορεί να μας πει, πως η λέξη δάκρυ του θυμίζει η σταγόνα που πέφτει στο πρόσωπά μας, όταν κλαίμε ή για τη λέξη βράδυ, η ώρα που πέφτουμε για ύπνο.
7.Ζητάμε από τον μαθητή να πάρει την κόλλα, τα λάστιχα, τα γράμματα της αλφαβήτου και την κάρτα με τη βασική λέξη, δηλαδή, τη λέξη δάκρυ.
8.Ζητάμε από τον μαθητή να βρει τα γράμματα που σχηματίζουν τη λέξη δάκρυ.
9.Του ζητάμε να τα κολλήσει με τη σειρά στο λάστιχο. Αν δυσκολεύεται, κοιτάζει την κάρτα και βλέπει αν έχει κολλήσει τα γράμματα με τη σειρά.
10.Μόλις ολοκληρώσει τη λέξη, του ζητάμε να την απλώσει. Δηλαδή, να τεντώσει το λάστιχο, ώστε να φαίνεται χωριστά, το κάθε γράμμα της λέξης. Ο μαθητής προφέρει τον ήχο του κάθε γράμματος. Στη συνέχεια, μαζεύει σιγά-σιγά το λάστιχο, ώστε να φαίνεται ολόκληρη η λέξη και τη διαβάζει, 2χ.
11.Ζητάμε από τον μαθητή να ξεκολλήσει από τη λέξη δάκρυ, τα γράμματα, δ/α/κ/ρ και να βάλει τα γράμματα, β/ρ/α/δ. Του ζητάμε να απλώσει τη λέξη και να ακολουθήσει την ίδια διαδικασία με τη λέξη δάκρυ.
12.Μόλις ο μαθητής απλώσει όλες τις λέξεις, του ζητάμε να τις γράψει σε ένα φύλλο χαρτιού, από μνήμης και να τις διαβάσει, δείχνοντας το κάθε γράμμα με τον δείχτη του χεριού του. Τέλος, διαβάζει όλες τις λέξεις, με ταχύτητα και σημειώνουμε τον χρόνο που έκανε.
Ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητα, ο μαθητής έχει δουλέψει το κομμάτι της φωνολογικής ενημερότητας που σχετίζεται με την ανάγνωση, αλλά ταυτόχρονα έχει εκπαιδευτεί στον γραμματικό κανόνα των ουδετέρων σε -υ, το οποίο σχετίζεται με την ορθογραφία.