Τα σημεία στίξης, όπως η τελεία, το κόμμα, το ερωτηματικό, το θαυμαστικό, τα αποσιωπητικά, τα εισαγωγικά, η παύλα, η παρένθεση, η άνω τελεία και η διπλή τελεία, είναι τα σύμβολα-σημάδια που βάζουμε ανάμεσα στις λέξεις ή στο τέλος των προτάσεων. Αυτά τα σύμβολα-σημάδια μας βοηθούν να γράφουμε εκθέσεις με ορθό τρόπο, να διαβάζουμε και να κατανοούμε κείμενα, να γνωρίζουμε σε ένα κείμενο πότε και πού θα σταματήσουμε.
Η εκπαίδευση των μαθητών στα σημεία στίξης είναι πολύ σημαντική. Με ποιον τρόπο μπορούν να εκπαιδευτούν σε αυτά με την εξ αποστάσεως διδασκαλία;
- Ετοιμάζουμε σε power point ή στα Google slides κάρτες με τα πιο σημαντικά σημεία στίξης, όπως η τελεία, το κόμμα, το ερωτηματικό και το θαυμαστικό.
- Χρειάζεται να έχουν μεγάλο μέγεθος και να είναι bold. Το καθένα από αυτά έχει το δικό του χρώμα.
- Στην κάρτα της τελείας, γράφουμε μία πρόταση. Για παράδειγμα, Ο Δημήτρης λύνει την άσκηση.
- Στην κάρτα του ερωτηματικού, χρησιμοποιούμε την ίδια πρόταση, απλά αλλάζει ο τόνος της φωνής μας, όταν είναι να την παρουσιάσουμε. Για παράδειγμα, Ο Δημήτρης λύνει την άσκηση;
- Στην κάρτα του θαυμαστικού, χρησιμοποιούμε την ίδια πρόταση, αλλάζοντας πάλι τον τόνο της φωνής μας. Για παράδειγμα, Ο Δημήτρης λύνει την άσκηση!
- Στην κάρτα του κόμματος, χρησιμοποιούμε την ίδια πρόταση, μεγαλώνοντάς την. Για παράδειγμα, Ο Δημήτρης λύνει την άσκηση, γράφει την απάντηση και κλείνει το τετράδιο.
- Στέλνουμε με email τις κάρτες στον μαθητή.
- Στο διαδικτυακό μάθημα, ξεκινάμε με την κάρτα της τελείας και προφορικά (πηγή:kendorelearning.com, Oral Punctuation). Διαβάζουμε την πρόταση, ο μαθητής την ακούει και την επαναλαμβάνει είτε από μνήμης είτε διαβάζοντάς την από την κάρτα του.
Δείχνουμε τον τρόπο που θα δουλέψουμε. Δηλαδή, το πρώτο γράμμα της πρότασης που είναι το Ο, ανεβάζουμε το αριστερό μας χέρι προς τα πάνω, για να δείξουμε πως η πρόταση ξεκινάει με κεφαλαίο. Λέμε την υπόλοιπη πρόταση και στην τελεία κάνουμε με το χέρι μας (με τα δάχτυλα κλειστά) πως σταματάμε, λέγοντας ΣΤΟΠ. Επαναλαμβάνουμε την πρόταση και τις κινήσεις μαζί με τον μαθητή και μετά το κάνει μόνος του 2χ.
1. Λέει δύο δικές του προτάσεις, προφορικά, κάνοντας ταυτόχρονα τις κινήσεις με τα χέρια. Έπειτα, γράφει τις προτάσεις του και κάνει αυτοδιόρθωση.
2. Συνεχίζουμε το ίδιο και με τα υπόλοιπα σημεία στίξης. Στο ερωτηματικό, κάνουμε την κίνηση, όπως όταν αναρωτιόμαστε. Στο θαυμαστικό κάνουμε την κίνηση, με τους αγκώνες προς τα πίσω, όπως όταν δείχνουμε πως τα καταφέραμε.
3. Ο μαθητής πάντα λέει τις ίδιες προτάσεις, κάνοντας ταυτόχρονα και τις κινήσεις που αντιστοιχούν στα σημεία στίξης. Έπειτα, κάνει από δύο δικές του προτάσεις, κάνοντας ταυτόχρονα και τις κινήσεις.
4. Για την πρόταση με το κόμμα, κάνουμε το εξής. Λέμε την πρόταση και όταν φτάνουμε στο κόμμα, στρίβουμε τον δείχτη του χεριού μας, λέγοντας ταυτόχρονα ζιπ. Στον σύνδεσμο και χτυπάμε παλαμάκια και στην τελεία κάνουμε με το χέρι την αντίστοιχη κίνηση.
5. Ο μαθητής ακολουθεί την ίδια διαδικασία, όπως με τα προηγούμενα σημεία στίξης.
6. Ο μαθητής μαθαίνει απ’ έξω τις δικές του προτάσεις και τις γράφει από μνήμης.
7. Διαβάζει τις προτάσεις του και κάνει τις απαραίτητες διορθώσεις.
8. Τέλος, διαβάζει πάλι τις προτάσεις του, κάνοντας ταυτόχρονα στα σημεία στίξης τις αντίστοιχες κινήσεις. Η διαφορά είναι πως τις προτάσεις και τις κινήσεις θα τις κάνει με πιο γρήγορα τρόπο.
Για τα υπόλοιπα σημεία στίξης, όπως η παρένθεση, η διπλή τελεία, τα παρουσιάζουμε με τον ίδιο τρόπο.