Ο συλλαβισμός είναι η διαδικασία χωρισμού μια λέξης, είτε γιατί η λέξη δε χωράει στη γραμμή και πρέπει ένα κομμάτι της να μεταφερθεί στην επόμενη γραμμή είτε όταν ένας μαθητής μαθαίνει την ορθογραφία. Πολλά παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται στη διαδικασία του συλλαβισμού, καθώς δε γνωρίζουν τους βασικούς κανόνες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κάνουν ορθογραφικά λάθη, αλλά και να δυσκολεύονται να διαβάσουν πολυσύλλαβες λέξεις, κυρίως με αυτές που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή.
Με ποιον τρόπο, λοιπόν, μπορούμε να βοηθήσουμε αυτούς τους μαθητές, σε όποια ηλικία και αν βρίσκονται, να μάθουν να χρησιμοποιούν τον συλλαβισμό;
1.Παίρνουμε 5 μικρούς μαυροπίνακες και κιμωλίες. Μπορούμε, επίσης, να έχουμε άσπρες, πράσινες, κίτρινες και κόκκινες κάρτες και μαύρους / κόκκινους μαρκαδόρους.
2.Σε ένα μεγάλο και πράσινο χαρτόνι γράφουμε τους κανόνες του συλλαβισμού, με παραδείγματα.
3.Παίρνουμε κομμάτι ξύλου, με λεία επιφάνεια. Πάνω σε μια άσπρη κάρτα, γράφουμε τη λέξη, που ο μαθητής έχει δυσκολευτεί είτε να τη διαβάσει είτε να τη γράψει σωστά και την κολλάμε πάνω στο ξύλο. Βάζουμε το κομμάτι ξύλου μπροστά του.
4.Κάνουμε τις εξής ερωτήσεις:
- Πόσα φωνήεντα βλέπεις στη λέξη; Υπογράμμισέ τα με τον κόκκινο μαρκαδόρο.
- Πόσες συλλαβές βλέπεις στη λέξη;
- Σε ποια κατηγορία συλλαβισμού ανήκει η λέξη;
5. Ζητάμε από τον μαθητή είτε στους 3 μαυροπίνακες είτε στις 3 πολύχρωμες κάρτες (πράσινη, κίτρινη, κόκκινη), να γράψουν μόνο τα φωνήεντα ή τα δίψηφα φωνήεντα της κάθε συλλαβής. Το κομμάτι ξύλου με τη λέξη δεν το παίρνουμε από μπροστά του.
6.Ζητάμε από τον μαθητή να προσθέσει στα φωνήεντα ή στα δίψηφα φωνήεντα, τα αντίστοιχα σύμφωνα, ώστε να συμπληρωθούν οι συλλαβές.
7.Ζητάμε από τον μαθητή να χωρίσει τη λέξη σε συλλαβές, γράφοντας την συλλαβή σε κάθε μικρό μαυροπίνακα ή στο αντίστοιχο χρώμα κάρτας (πράσινο – 1η συλλαβή, κίτρινο – 2η συλλαβή, κόκκινο -3ησυλλαβή). Αν η λέξη είναι πολυσύλλαβη, τότε ο μαθητής γράφει τις υπόλοιπες συλλαβές στις άσπρες κάρτες. Δεν ξεχνάει να αναφέρει σε ποια κατηγορία συλλαβισμού ανήκει η λέξη.
8.Ο μαθητής διαβάζει τη λέξη από το τέλος προς την αρχή και μετά από την αρχή προς το τέλος. Επαναλαμβάνει 3χ.
9.Τέλος, μαθητής γράφει μια πρόταση με τη λέξη σε μια από τις άσπρες κάρτες και την κολλάει πίσω από το κομμάτι ξύλου. Τη λέξη τη βάζει σε τετράγωνο.