Γράφει η Ψυχολόγος- Ειδικός Παιδαγωγός Ιωάννα Δημητριάδου
Ποιες στρατηγικές μπορεί να ακολουθήσει ένα έφηβος με δυσλεξία που μαθαίνει οπτικά να διαχειριστεί το στρες των εξετάσεων; Ο οπτικός τύπος μαθητή προτιμάει να βλέπει την πληροφορία, ώστε να την αφομοιώσει καλύτερα, γρήγορα και να την κρατήσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Του αρέσει να χρησιμοποιεί γραφικούς οργανωτές, εικόνες, οπτικές κάρτες υπενθύμισης και οπτικά σχεδιαγράμματα.
Μπορεί να θυμηθεί το 75% από αυτά που βλέπει ή διαβάζει. Οπότε, όταν έρχεται η ώρα προετοιμασίας εξετάσεων, ο έφηβος μαθητής που μαθαίνει οπτικά χρειάζεται να ακολουθήσει ορισμένες στρατηγικές για καλύτερη οργάνωση μελέτης και διαχείρισης του στρες.
- Ο έφηβος μαθητής χρησιμοποιεί οπτικά βοηθήματα. Σε κάρτες ζωγραφίζει ή βρίσκει αντίστοιχες εικόνες για αυτό που μαθαίνει και δίπλα γράφει την ορολογία ή λίγα λόγια αυτό που κατάλαβε. Για παράδειγμα, αν στη βιολογία μαθαίνει για το κύτταρο, το ζωγραφίζει και δίπλα ή πίσω από την κάρτα γράφει τα πιο σημαντικά του μαθήματος.
- Ο έφηβος μαθητής χρησιμοποιεί το γράφημα πίτας (pie chart). Σε κάθε κομμάτι του κύκλου, αναπαριστά σε εικονογραφική μορφή αυτό που μαθαίνει, ώστε να το οπτικοποιήσει και να το κατανοήσει πιο εύκολα. Μπορεί να το χρησιμοποιήσει για τα μαθηματικά, αλλά και ιστορικά γεγονότα.
- Ο έφηβος μαθητής χρησιμοποιεί χρονοδιαγράμματα. Γράφει σε χρονική σειρά σημαντικά ιστορικά γεγονότα που θέλει να θυμάται από κάποιο κεφάλαιο του μαθήματος της Ιστορίας. Μπορεί να το χρησιμοποιήσει και για το μάθημα της Γεωγραφίας όπου γράφει με τη σειρά τα βασικά σημεία του κεφαλαίου, τα οποία συνοδεύονται με μια μικρή ζωγραφιά.
- Ο έφηβος μαθητής χρησιμοποιεί το διάγραμμα ροής. Γράφει με τη σειρά και το ένα κάτω από το άλλο τα πιο σημαντικά στοιχεία του μαθήματος, ώστε να το κατανοήσει καλύτερα ή τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει για να λύσει ένα πρόβλημα ή τη διαδικασία που χρειάζεται να ακολουθήσει για την ολοκλήρωση ενός πειράματος. Σε κάθε διάγραμμα ροής, ο μαθητής γράφει τον τίτλο.
- Ο έφηβος μαθητής χρησιμοποιεί τον νοητικό χάρτη (mind maps). Είναι μια χρήσιμη τεχνική, όπου ο μαθητής καταγράφει πληροφορίες και ιδέες που σχετίζονται με ένα θέμα, σχεδιάζει εικόνες για την οπτική οργάνωση πληροφοριών και προσθέτει περισσότερες εικόνες, λέξεις και ιδέες για καλύτερη κατανόηση αυτού που διαβάζει.
- Ο έφηβος μαθητής κρατάει σημειώσεις την ώρα της μελέτης. Χωρίζει ένα άσπρο χαρτί στη μέση, όπου αριστερά είναι οι λέξεις – κλειδιά και δεξιά οι λεπτομέρειες. Στις λέξεις-κλειδιά σχεδιάζει εικόνες και δίπλα γράφει με λεπτομέρειες σε τι αντιστοιχεί η κάθε εικόνα. Τέλος, γράφει μια μικρή περίληψη.