Ο μαθητής με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται σε όλη τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να χτίζει σταδιακά την αυτοπεποίθησή του, καθώς και την ανεξαρτησία του, ώστε να μπορεί να συνεργαστεί με τον Ειδικό Παιδαγωγό δημιουργικά και το μάθημα να γίνει πιο εποικοδομητικό. Τα κατάλληλα εργαλεία που μπορεί να χρησιμοποιεί και να έχει μόνιμα στο σπίτι του, μπορούν να ενισχύσουν τις δεξιότητές του, στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στα μαθηματικό, στον γραπτό λόγο, με αποτέλεσμα να επιτύχει τους στόχους του. Ποια, λοιπόν, εργαλεία χρειάζεται να έχει ο μαθητής στη διάρκεια της εξ αποστάσεως συνεδρίας;
1.Έναν δίσκο με άμμο ή με φακή ή με ρύζι- Τον χρησιμοποιεί για να γράψει με τον δείχτη του χεριού του, γράμματα, λέξεις ακόμα και μικρές προτάσεις. Για να δούμε αν τα γράφει σωστά ή αν παραλείπει κάποια γράμματα, ενώ γράφει, λέει αυτό που γράφει φωναχτά, κάθε γράμμα ή κάθε λέξη της πρότασης και στο τέλος επαναλαμβάνει.
2.Κομμάτια από χαρτόνια, σε χρώματα πράσινο, κίτρινο, κόκκινο, πορτοκαλί και μπλε- Τα χρησιμοποιεί για δραστηριότητες φωνολογικής ενημερότητας, για χωρισμό λέξεων σε συλλαβές, ακόμα και για οπτικοποίηση λέξεων ή προτάσεων. Για όποια δραστηριότητα και αν επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε τα κομμάτια από χαρτόνια, έχουμε και εμείς παρόμοια, εξηγούμε τη δραστηριότητα, ο μαθητής επαναλαμβάνει και την ώρα που την κάνει, λέει φωναχτά το κάθε βήμα.
3.Ένα κορδόνι ή ένα κομμάτι από σπάγκο και χάντρες- Περνάει μέσα σε στο κορδόνι και στον σπάγκο, τις χάντρες, όποια χρώματα και αν έχει και κάνει ένα βραχιόλι. Το βραχιόλι το χρησιμοποιούμε είτε για ανάγνωση λέξεων είτε για ορθογραφία λέξεων. Έχει μπροστά του το φύλλο με τις λέξεις που θέλουμε να δουλέψουμε (5-6 λέξεις), διαβάζουμε την κάθε λέξη και εκείνος την επαναλαμβάνει, μετακινώντας κάθε χάντρα, μέχρι το σημείο που κλείνει το βραχιόλι. Με ένα μολύβι διαγράφει την κάθε λέξη που λέει, από τη λίστα. Τέλος, μετακινώντας την κάθε χάντρα, λέει από μνήμης τις λέξεις, καθώς και το χρώμα που αντιστοιχεί η κάθε λέξη, για παράδειγμα αν η κόκκινη χάντρα αντιστοιχεί στη λέξη παίζω, ο μαθητής λέει παίζω-κόκκινο. Γράφει τις λέξεις από μνήμης και κουνάει το χρώμα της αντίστοιχης χάντρας. Διορθώνουμε μαζί τα λάθη, πατώντας το δάχτυλο στο αντίστοιχο χρώμα της χάντρας που συνδέεται με τη λανθασμένη λέξη.
4.Έναν πίνακα με λεία επιφάνεια και μαρκαδόρους ή έναν μαυροπίνακα με κιμωλίες- Τον χρησιμοποιεί για δραστηριότητες γραφής ή για ανάλυση λέξεων (φωνήεν, σύμφωνο, δίψηφα φωνήεντα κ.λ.π.), που τον βοηθούν στην ορθογραφία.
5.Μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κυρομπογιές και χαρτόνια λευκά. Τα χρησιμοποιεί στο κομμάτι της οπτικοποίησης προτάσεων ή κειμένων, τα οποία συνοδεύονται με αντίστοιχες εικόνες, που του ζητάμε να κατεβάσει από το διαδίκτυο και να τις σώσει στην επιφάνεια εργασίας. Σχεδιάζει και χρωματίζει, για παράδειγμα τη βασική εικόνα της πρότασης ή πρώτης παραγράφου του κειμένου, στο λευκό χαρτόνι.
6.Ξυσμένα μολύβια, γόμες-Τα χρησιμοποιεί στο κομμάτι της γραφής και καθώς τα μολύβια είναι καλά ξυσμένα, δεν υπάρχει λόγος να σηκωθεί για να ξύσει το μολύβι.
7.Πλαστελίνη-Τη χρησιμοποιεί για τις μορφές των γραμμάτων ή για να σχηματίζει λέξεις.
8.Φύλλα εργασίας γραφής- Αυτά τα φύλλα είναι με γραμμές, που μεταξύ τους υπάρχει μια απόσταση, είναι με γραμμές, όπου ανάμεσα υπάρχει μια διακεκομμένη γραμμή και το κάτω μέρος με κίτρινο χρώμα, με τετράγωνα. Μπορεί να τα βρει στο διαδίκτυο ή να τα στείλουμε εμείς με email.
9.Γραφικοί Οργανωτές-Τους χρησιμοποιεί για να οργανώνει τις πληροφορίες, τις ιδέες του για μια έκθεση, τις σκέψεις του, για τα βήματα για τη λύση προβλημάτων. Στο διαδίκτυο υπάρχει τεράστια ποικιλία.
10.Ένα λεξικό-Το χρησιμοποιεί για τη σημασία των άγνωστων λέξεων, αλλά και για την εύρεση συνώνυμων, αντίθετων, λέξεις της ίδιας οικογένειας.
11.Ράβδους και κύβους-Τα χρησιμοποιεί στο μάθημα των μαθηματικών.
12.Millimeter papers–Τα χρησιμοποιεί για τις κάθετες πράξεις, στα μαθηματικά.
Όσο γίνεται φροντίζουμε το κάθε εξ αποστάσεως μάθημα, να το κάνουμε διαδραστικό και να στηρίζεται στις βασικές αρχές των πολυαισθητηριακών μεθόδων. Σε αυτό χρειαζόμαστε και τη βοήθεια του ίδιου του μαθητή, έχοντας και τα κατάλληλα πολυαισθητηριακά εργαλεία.