Η διαταραχή της ακουστικής επεξεργασίας παρουσιάζεται και ως διαταραχή της κεντρικής ακουστικής επεξεργασίας. Είναι ένα πρόβλημα ακοής και επηρεάζει περίπου το 5 % των παιδιών που βρίσκονται στη σχολική ηλικία.
Τα παιδιά που εμφανίζουν αυτή τη διαταραχή δεν μπορούν να επεξεργαστούν τις πληροφορίες μέσω της ακουστικής οδού, καθώς τα αυτιά τους και ο εγκέφαλος δεν συντονίζονται. Υποστηρίζεται, όμως, ότι ακούν κανονικά τους ήχους, όταν βρίσκονται σε ένα ήσυχο περιβάλλον.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας, που εκδηλώνονται συνήθως σε παιδιά ηλικίας από 3 ετών, είναι:
- Παρουσιάζουν δυσκολίες στην κατανόηση του λόγου, όταν βρίσκονται σε θορυβώδες περιβάλλον.
- Εμφανίζουν την εικόνα απώλειας ακοής και συχνά ζητούν επανάληψη αυτών που έχουν ειπωθεί.
- Παρουσιάζουν δυσκολίες στον λόγο τους.
- Παρουσιάζουν δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα.
- Παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, στην ορθογραφία και συλλογή πληροφοριών, όταν αυτά διδάσκονται μέσα από τον προφορικό λόγο. Αντιθέτως, όταν η μάθηση δε βασίζεται τόσο στην ακρόαση, αλλά οπτικά και κιναισθητικά, πηγαίνουν πολύ καλύτερα.
- Δυσκολεύονται στη διάκριση λέξεων που μοιάζουν μεταξύ τους.
- Δυσκολεύονται στη διάκριση ήχων γραμμάτων, που μοιάζουν μεταξύ τους.
- Χρησιμοποιούν περισσότερο χειρονομίες, όταν θέλουν να πουν κάτι.
- Παρουσιάζουν δυσκολίες στα μαθηματικά, κυρίως στη λύση προβλημάτων.
- Εμφανίζουν την εικόνα αποδιοργάνωσης.
- Ξεχνούν πολύ συχνά.
- Δυσκολεύονται στις συνομιλίες.
- Δυσκολεύονται στο να ακολουθήσουν περίπλοκες οδηγίες.
- Δυσκολεύονται να θυμηθούν λίστες ονομάτων ή τηλεφώνων.
- Δυσκολεύονται στο να μείνουν συγκεντρωμένα για πολλή ώρα, για παράδειγμα σε μια διάλεξη ή στην πολύωρη παράδοση ενός μαθήματος.
Με ποιον τρόπο μπορεί ένα παιδί με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας να βοηθηθεί, με την εξ αποστάσεως διδασκαλία;
- Την ώρα του εξ αποστάσεως μαθήματος, το παιδί βρίσκεται σε έναν ήσυχο χώρο, χωρίς πολλά ερεθίσματα που μπορούν να του αποσπάσουν την προσοχή.
- Στέλνουμε στο παιδί 3 κάρτες, όπου του ζητάμε να τις έχει μπροστά του και όταν του ζητείται να τις δείχνει στην οθόνη.
- Αυτές οι κάρτες είναι: μια κάρτα με ένα αυτί, όπου του ζητάμε να ακούει αυτό που έχουμε να του πούμε. Έτσι, εστιάζουμε στην προσοχή του.
- Δίνουμε μια κάρτα με ένα στόμα, όπου του ζητάμε να επαναλαμβάνει 3χ αυτό που είναι να κάνει. Έτσι, βλέπουμε αν έχει κατανοήσει αυτό που του ζητήσαμε να κάνει.
- Δίνουμε μια τελευταία κάρτα με ένα μολύβι και το παιδί γράφει αυτό που του ζητάμε, λέγοντάς το ταυτόχρονα, ειδικά στο κομμάτι της ορθογραφίας. Άρα, επιβεβαιώνουμε, αν έχει καταλάβει σωστά και κατά πόσο το έχει εμπεδώσει.
- Όταν θέλουμε να δώσουμε έμφαση σε κάτι σημαντικό, του ζητάμε την ώρα που δίνουμε την οδηγία να κοιτάζει το στόμα μας και να επαναλάβει 3χ.
- Συζητάμε, χρησιμοποιώντας την κατάλληλη χροιά της φωνής μας, έτσι ώστε να σιγουρευτούμε πως το παιδί ακολουθεί τη συζήτηση μας.
- Το παιδί μπορεί να ηχογραφεί το κείμενο που διαβάζει, ώστε κατόπιν να το ακούει και να κυκλώνει ταυτόχρονα το σημείο που έχει κάνει λάθος.
Χρησιμοποιούμε οπτικά βοηθήματα, για παράδειγμα μια αφίσα με τις εξαιρέσεις των ουδετέρων σε -ι, τα οποία έχουμε ετοιμάσει σε μορφή power point ή στο whiteboard του υπολογιστή μας, όταν βλέπουμε πως το παιδί δυσκολεύεται, για παράδειγμα να μάθει τον γραμματικό κανόνα, σημαντικό για την ορθογραφία.