Η διαταραχή της οπτικής επεξεργασίας εμποδίζει τον εγκέφαλο να πάρει πληροφορίες μέσω της οπτικής οδού, με αποτέλεσμα να εκδηλώνονται διάφορες δυσκολίες, όπως να μην μπορούμε να υπολογίζουμε τις αποστάσεις ή να διακρίνουμε δύο αντικείμενα και να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητά μας. Η διαταραχή αυτή δε σχετίζεται με προβλήματα όρασης και τύφλωσης.
Οι μαθητές με διαταραχές στην οπτική επεξεργασία, ενδέχεται, να εμφανίσουν τα εξής συμπτώματα:
- Δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν πάζλ.
- Δυσκολεύονται στο να ακολουθούν οδηγίες.
- Δυσκολεύονται στο να θυμηθούν πράγματα που έχουν δει.
- Δυσκολεύονται στο να δώσουν κατευθύνσεις.
- Δυσκολεύονται να αντιγράψουν από τον πίνακα.
- Παρουσιάζουν ένα ακατάστατο γραπτό.
- Δυσκολεύονται στο γράψιμο, μέσα στις γραμμές.
- Δυσκολεύονται στις δραστηριότητες που σχετίζονται με τη ζωγραφική.
- Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν γράμματα και νούμερα που μοιάζουν μεταξύ τους.
- Αντιγράφουν με λάθος τρόπο τα νούμερα.
- Μπερδεύονται στα σημάδια της πρόσθεσης (+) και της αφαίρεσης (-).
- Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα σχήματα, εξαιτίας του προσανατολισμού τους.
- Στην ανάγνωση εμφανίζουν σημάδια κόπωσης.
- Όταν έρχεται η σειρά τους να διαβάσουν, χάνουν τη σειρά.
- Δυσκολεύονται στην ορθογραφία, κυρίως των ομώνυμων και παρώνυμων λέξεων.
- Δυσκολεύονται να βρουν πληροφορίες από κείμενα.
- Δυσκολεύονται να βρουν την κεντρική ιδέα ενός κειμένου.
- Στο σπίτι, ενδέχεται να φέρουν τα μισά πράγματα.
- Δυσκολεύονται να διαβάσουν χάρτες.
- Δε θυμούνται τα τηλέφωνα, ακόμα και των οικείων προσώπων τους.
- Εμφανίζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και απογοητεύονται εύκολα.
Με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές με διαταραχές οπτικής επεξεργασίας, στη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;
- Δίνουμε κείμενα και εικόνες σε μεγέθυνση.
- Διαβάζουμε τα κείμενα, τις ιστορίες και σταματάμε ανά τακτά διαστήματα, ρωτώντας τους μαθητές να μας πουν αυτό που κατάλαβαν. Έτσι, βλέπουμε αν παρακολουθούν την ώρα της ανάγνωσης.
- Ζητάμε από τους μαθητές, για την ανάγνωση κειμένων, να χρησιμοποιούν τον δείχτη του χεριού τους την ώρα που διαβάζουν ή να βάζουν έναν χάρακα κάτω από κάθε πρόταση.
- Επαναλαμβάνουμε τις οδηγίες που θέλουμε να δώσουμε, τρεις φορές και με δυνατή φωνή. Ζητάμε από τους μαθητές να επαναλάβουν, επίσης τρεις φορές.
- Στέλνουμε φύλλα εργασίας για γραφή με έντονες μαύρες γραμμές και μια διακεκομμένη γραμμή ανάμεσα ή με έντονες πράσινες γραμμές, με απόσταση είτε 5εκ είτε 3εκ.
- Στα φύλλα εργασίας, δε βάζουμε πολλά χρώματα.
- Γράφουν λέξεις για ορθογραφία στον αέρα.
- Δουλεύουν με τη μέθοδο της οπτικοποίησης.
- Για τα μαθηματικά, χρησιμοποιούν το παράδειγμα, ως οπτικό βοήθημα και συνεχίζουν.