Ο πίνακας-γράμματος είναι ένα εργαλείο μάθησης και χρησιμοποιείται για τη νοερή ορθογραφία του βασικού θέματος της λέξης. Είναι πολύ εύκολος στη χρήση του και μπορούμε είτε να τον φτιάξουμε μόνοι μας είτε να τον ζητήσουμε από τον ίδιον τον μαθητή.
Πώς, λοιπόν, φτιάχνεται;
- Παίρνουμε ένα γαλάζιο ή πράσινο χαρτόνι, χρώματα του περιβάλλοντος και το κόβουμε σε ορθογώνια παραλληλόγραμμα.
- Σε κάθε κομμάτι, σχεδιάζουμε 4 ή 5 γραμμές, με μαύρο μαρκαδόρο.
Με αυτόν τον εύκολο τρόπο φτιάχνουμε τον πίνακα-γράμματος, ένα χρηστικό εργαλείο για το κομμάτι της θεματικής ορθογραφίας.
Με ποιον τρόπο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό το εργαλείο, στην εξ αποστάσεως διδασκαλία;
- Γράφουμε σε μορφή power point, με μεγάλα γράμματα και με κίτρινο χρώμα, το θέμα των λέξεων το οποίο θέλουμε να δουλέψουμε με τον μαθητή. Για παράδειγμα, λέξεις που ξεκινούν από δωρ- ή δωμ-.
- Κατόπιν, πάλι σε μορφή power point και μέσα σε πλαίσια γράφουμε λέξεις όπως, δωράκι, δωρίζω, δώρο ή λέξεις, όπως δωμάτιο, δώμα, δωματιάκι.
- Δίνουμε στον μαθητή την οδηγία να έχει μπροστά του τον πίνακα-γράμματος.
- Μόλις ξεκινήσει το εξ αποστάσεως μάθημα, ζητάμε από τον μαθητή να βάλει μπροστά του τον πίνακα-γράμματος και τις κάρτες με το θέμα και τις λέξεις της θεματικής ορθογραφίας.
- Ζητάμε από τον μαθητή να γράψει με τον δείχτη και το μεσαίο δάχτυλο του χεριού του, νοερά, το βασικό θέμα των λέξεων, για παράδειγμα το δωρ-, προφέροντας τον ήχο και έπειτα τα όνομα του κάθε γράμματος. Επαναλαμβάνει 3χ.
- Μόλις ολοκληρώσει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, κάνουμε στον μαθητή τις εξής ερωτήσεις:
- -Σε ποια γραμμή στον πίνακα-γράμματος, θα γράψεις το φωνήεν του θέματος;
- -Σε ποια γραμμή στον πίνακα-γράμματος θα γράψεις το πρώτο σύμφωνο του βασικού θέματος της λέξης;
- -Σε ποια γραμμή στον πίνακα-γράμματος θα γράψεις το τελευταίο σύμφωνο του βασικού θέματος της λέξης;
- -Μπορείς να διαβάσεις το βασικό θέμα της λέξης από δεξιά προς τα αριστερά;
- Μόλις ολοκληρώσουμε με τις ερωτήσεις, ζητάμε από τον μαθητή να διαβάσει τις λέξεις που ξεκινούν από δωρ- και τις μάθει απ’ έξω.
- Σε ένα φύλλο Α4, γράφει τις λέξεις από μνήμης, τη μία κάτω από την άλλη και με τη σειρά.
- Κάνει προτάσεις με τις λέξεις.
- Ακολουθεί την ίδια διαδικασία και με τις λέξεις που ξεκινούν από δωμ-.
- Όταν φτάσουμε στο κομμάτι ερωτήσεων που γίνονται με τη χρήση του πίνακα-γράμματος, προσθέτουμε τις εξής ερωτήσεις:
-Αν από το θέμα βγάλεις το ρ- και προσθέσεις το μ-, ποιο είναι το βασικό θέμα της λέξης;
-Σε ποια θέση στον πίνακα-γράμματος θα το γράψεις, νοερά;
Με αυτόν τον τρόπο, ενισχύεται η εικόνα-σύμβολο των γραμμάτων, ο μαθητής μαθαίνει να γράφει τα γράμματα του θέματος με τη σειρά, θυμάται ευκολότερα το θέμα, όταν γράφει τις λέξεις και εκπαιδεύεται στο κομμάτι της αυτοδιόρθωσης.