Όταν το παιδί βρίσκεται στο νηπιαγωγείο, ήδη η μάθησή του επικεντρώνεται στην πρώτη ανάγνωση και στην πρώτη γραφή. Είναι σημαντικό το παιδί από αυτήν την ηλικία να αποκτήσει σωστές βάσεις στη φωνολογική ενημερότητα των λέξεων, στην προφορά των γραμμάτων και στις μορφές των γραμμάτων.
Όλα αυτά μπορούν να μαθευτούν με απλές τεχνικές, όπως:
• Παιχνίδια όπου χρησιμοποιούνται όλες οι αισθήσεις των παιδιών (παιχνίδια μίμησης, κασέτες με απλούς ήχους, κάρτες με εικόνες των γραμμάτων, πλαστελίνη ή πηλό για την αφή των γραμμάτων, παιχνίδια με το νερό, παιχνίδια με τις γεύσεις).
• Φωνολογικά παιχνίδια με συλλαβές και λέξεις (π.χ. το παιχνίδι της ‘Πινακωτής’)
• Παιχνίδια με συλλαβές (π.χ. υλικά : Lego, αυτοσχέδιος διάδρομος με πατούσες, πλαστικά γράμματα, ζύμη για ψήσιμο στο φούρνο όπου με αυτά τα υλικά το παιδί αυτοσχεδιάζει και μαθαίνει να ενώνει και να χωρίζει τις συλλαβές)
• Παιχνίδια μνήμης (π.χ. bingo, κάρτες memo, εικόνες με αντικείμενα που πρέπει να θυμάται, αλληλουχία σχημάτων, αριθμών, λέξεων)
• Παιχνίδια ομοιοκαταληξίας (π.χ. κάρτες με εικόνες που το παιδί πρέπει να μαντέψει τις λέξεις και να τις συνδέσει με τις λέξεις που ομοιοκαταληκτούν, με τις ίδιες λέξεις να συνθέσει ένα ποίημα και να το μελοποιήσει)
• Ρυθμική ανάγνωση ποιημάτων (π.χ. χτύπημα χεριών ή μολυβιού σε κάθε λέξη που ομοιοκαταληκτεί).
• Ανάγνωση βιβλίων ή παραμυθιών με εικόνες ή audio books (ανάλογα με το αναγνωστικό επίπεδο του κάθε παιδιού).
Επίλογος
Οι ώρες που αφιερώνουμε ως γονείς στα δίδυμα παιδιά μας είναι πολύ σημαντικές και τις περισσότερες φορές διπλές.
Η σταθερή και συναισθηματική προσοχή μας τους προσφέρει σιγουριά, σταθερότητα και ευκαιρίες τόσο σε κοινωνικό όσο και σε μαθησιακό επίπεδο. Ως γονείς, ακολουθούμε πάντα το ένστικτό μας, όπου τις περισσότερες φορές δε μας διαψεύδει.
Όταν λοιπόν έρχεται η ώρα που θα πρέπει να αποφασίσουμε, αν τελικά το ένα από τα δίδυμα που δεν πληρεί τα κριτήρια για την εισαγωγή του στο Δημοτικό (μετά από τον έλεγχο σε δημόσιους φορείς) πρέπει να μείνει πίσω, καλούμαστε να ακολουθήσουμε το ένστικτό μας.
Η προσωπική μου άποψη ως ειδικός και ως γονέας διδύμων είναι η εξής: Πιστεύω πως πρέπει να αναζητήσουμε τα αίτια των μαθησιακών δυσκολιών, να επικεντρωθούμε στο πρόβλημα βρίσκοντας λύσεις όπως τη βοήθεια ενός ειδικού και να το βοηθήσουμε να απορροφήσει όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί τόσο σε μαθησιακό όσο και στον κοινωνικό τομέα.
Πιστεύω πως η λύση δεν είναι να αναστείλουμε την εισαγωγή του και φοίτησή του στο Δημοτικό και λόγω διδυμίας, αλλά και σύμφωνα με έρευνες ένα παιδί, αν και στερείται μαθησιακά, που θα επαναλάβει μια τάξη κερδίζει ένα 10%, αλλά χάνει ένα 70%, ενώ απλά χρειάζεται την καθοδήγηση ενός ειδικού.