Η προετοιμασία του παιδιού για την Α΄ Δημοτικού, συνήθως, ξεκινάει από το Νηπιαγωγείο. Σε αυτή τη χρονική περίοδο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της γραφο-φωνολογίας, στην κατανόηση και χρήση βασικών μαθηματικών εννοιών, στις δεξιότητες της αδρής και λεπτής κινητικότητας και σε δραστηριότητες οπτικής και ακουστικής διάκρισης γραμμάτων της αλφαβήτου.
Όλα αυτά, αποτελούν τη βάση για τη μελλοντική πορεία του παιδιού στο σχολείο. Όμως, δεν είναι λίγες οι φορές που εκφράζεται η άποψη τα παιδιά όταν πηγαίνουν στην Α΄ Δημοτικού να γνωρίζουν ήδη να διαβάζουν και να γράφουν.
Ποικίλες έρευνες έδειξαν πως τα παιδιά μέχρι και 6 χρονών, θα πρέπει να αφιερώνουν ποιοτικό χρόνο στο βιωματικό παιχνίδι και ό,τι έχει να κάνει με τη μάθηση να γίνεται μέσα από αυτό.
Δεν είναι τυχαίο, που σε σχολεία στις χώρες της Σκανδιναβίας, τα παιδιά ξεκινούν την Α΄ Δημοτικού σε ηλικία των 7 χρόνων και όχι των 6 χρόνων που συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Απλά, γιατί πιστεύουν πως αυτές οι ηλικίες μέχρι και 7 χρονών είναι μόνο για παιχνίδι, το οποίο, βέβαια, συνεχίζεται και μετέπειτα.
Σε μια έρευνα που έγινε σε Πανεπιστήμιο του Cambridge, έδειξε πως το να μαθαίνει το παιδί τους ήχους και τις μορφές των γραμμάτων της Αλφαβήτου, μέσα από το βιωματικό παιχνίδι, στο Νηπιαγωγείο, τα βοηθάει να εξασκούν τη μνήμη τους και όταν πάνε στην Α΄ Δημοτικού, έχουν τη δυνατότητα να ανακαλούν τις πληροφορίες και να μάθουν με πολύ πιο εύκολο τρόπο να διαβάζουν και να γράφουν.
Οι στόχοι του προγράμματος του Νηπιαγωγείου είναι να αναπτυχθούν ως ένα μεγάλο βαθμό οι σημαντικοί τομείς ανάπτυξης του παιδιού, όπως η γλωσσική, η γνωστική, η κοινωνική και η συναισθηματική ανάπτυξη. Τα νήπια, μέσα από το παιχνίδι, κυρίως το βιωματικό, μαθαίνουν να επικοινωνούν, να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, να παίζουν διαφόρων ειδών παιχνίδια, να μαθαίνουν για τον εαυτό τους, να γίνουν αυτόνομα.
Στο κομμάτι που αφορά τη μάθηση, είναι σημαντικό το νήπιο να εξασκηθεί στη φωνολογική επίγνωση (να μάθει να ακούει και να απομονώνει τους ήχους των λέξεων), στην προ-γραφή (που αφορά την αδρή και λεπτή κινητικότητα), στις βασικές μαθηματικές έννοιες, καθώς και στην ακουστική και οπτική διάκριση των γραμμάτων. Όλα αυτά να στηρίζονται στο βιωματικό παιχνίδι.
Όλα τα παιδιά θα μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν, μέσα από τα βιβλία. Όταν, όμως, έρθει η ώρα τους. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να βιαζόμαστε, ούτε να πιστεύουμε πως αν το παιδί μας πάει στην Α΄ Δημοτικού και γνωρίζει ήδη να διαβάζει και να γράφει, θα προχωρήσει καλύτερα στο σχολείο.
Τα χρόνια του Νηπιαγωγείου είναι χρόνια που πρέπει να δίνεται έμφαση στο διαδραστικό, βιωματικό παιχνίδι και όχι τόσο στη βασική μάθηση. Για όλα υπάρχει αυτό που λέμε, η κατάλληλη στιγμή!