Όλοι οι μαθητές στη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων εκπαιδεύονται στα μέρη του λόγου της γραμματικής. Τα μέρη του λόγου χωρίζονται σε κλιτά, τα οποία είναι τα άρθρα, τα ουσιαστικά, τα επίθετα, τα ρήματα, οι αντωνυμίες και οι μετοχές και στα άκλιτα, τα οποία είναι οι σύνδεσμοι, οι προθέσεις, τα επιρρήματα και τα επιφωνήματα. Για να μπορούν, αυτά, να διδαχθούν με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και να χρησιμοποιηθούν για τη σύνταξη των προτάσεων, τα δουλεύουμε με τον χρωματιστό κωδικό.
Ο χρωματιστός κωδικός στη γραμματική είναι πλαίσια διαφόρων χρωμάτων, όπου το κάθε χρώμα αντιστοιχεί σε ένα μέρος του λόγου. Για να τον δουλέψουμε μαζί με τον μαθητή, με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, κάνουμε το εξής:
Στέλνουμε στον μαθητή 2 πίνακες με 4 στήλες, τον καθένα, έναν για τα κλιτά και έναν άλλον για τα άκλιτα μέρη του λόγου. Στην 1η στήλη, γράφουμε τα μέρη του λόγου. Στη 2η στήλη, βάζουμε χρωματιστά πλαίσια που να αντιστοιχούν σε κάθε μέρος του λόγου, δηλαδή τον χρωματιστό κωδικό, όπου για παράδειγμα, τα άρθρα, τα έχουμε με πράσινο χρώμα, τα ουσιαστικά, με κίτρινο χρώμα και τα ρήματα, με κόκκινο χρώμα. Στην 3η στήλη, γράφουμε μερικά παραδείγματα, όπως για τα ουσιαστικά, τις λέξεις, δέντρο, μολύβι, θρανίο ή για τα ρήματα, τις λέξεις, τρέχω, διαβάζω, παίζω. Στην 4η στήλη, γράφουμε, τη σημασία του κάθε μέρος του λόγου, για παράδειγμα, τα ουσιαστικά είναι από τα κλιτά μέρη του λόγου που φανερώνουν πρόσωπα, ζώα, πράγματα, ενέργεια, κατάσταση και ιδιότητα.
Στέλνουμε ένα φύλλο γραφής με τετράγωνα και κάτω από τα τετράγωνα γραμμές για τις προτάσεις.
Ζητάμε από τον μαθητή να έχει πολύχρωμες κάρτες, με τα αντίστοιχα χρώματα, που μπορεί να φτιάξει και μόνος του με χαρτόνια.
Στη διάρκεια του μαθήματος, δείχνουμε τους χρωματιστούς κωδικούς, για τα μέρη του λόγου που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε για τη σύνταξη των προτάσεων. Για παράδειγμα, δείχνουμε το πράσινο πλαίσιο , που είναι για τα άρθρα, το κίτρινο πλαίσιο που είναι για τα ουσιαστικά και το κόκκινο πλαίσιο που είναι για τα ρήματα και ζητάμε από τον μαθητή να βάλει μπροστά του τις αντίστοιχες χρωματιστές κάρτες . Ο μαθητής έχοντας μπροστά του τον πίνακα, διαβάζει για τα συγκεκριμένα μέρη του λόγου και στις χρωματιστές κάρτες γράφει, που έχει βρει ή φτιάξει με χαρτόνια, τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσει στην πρότασή του, νοερά. Κατόπιν, λέει το μέρος του λόγου που ανήκουν, σύμφωνα με τον χρωματιστό κωδικό.
Δείχνουμε στην οθόνη την πρόταση, για παράδειγμα, Το μολύβι γράφει. Ο μαθητής βλέπει τις λέξεις και βάζει στο φύλλο γραφής, τους αντίστοιχους χρωματιστούς κωδικούς, με τη σειρά, δηλαδή τον πράσινο για το άρθρο, τον κίτρινο για το ουσιαστικό και τον κόκκινο για το ρήμα. Έπειτα, στη γραμμή του φύλλου γραφής, γράφει την πρόταση ακολουθώντας τα χρώματα.
Δείχνοντας, πάλι την ίδια πρόταση, του ζητάμε στα τετράγωνα του φύλλου γραφής, να προσθέσει, για παράδειγμα, το μοβ χρώμα. Ο μαθητής, συμβουλεύοντας και τον πίνακα, βλέπει πως το μοβ χρώμα αντιστοιχεί στα επίθετα, οπότε στην πρότασή του πρέπει να προσθέσει ένα επίθετο. Τοποθετεί το μοβ πλαίσιο πριν από το κίτρινο πλαίσιο, που είναι το ουσιαστικό και μεγαλώνει την πρότασή του με ένα επίθετο, για παράδειγμα, Το ξύλινο μολύβι γράφει.
Συνεχίζουμε την ίδια διαδικασία και με άλλα μέρη του λόγου, ώστε να μεγαλώσουμε τη βασική πρόταση.
Τέλος, δίνουμε στον μαθητή ορισμένους χρωματιστούς κωδικούς, όπως το καφέ που είναι για τα επιρρήματα, το γαλάζιο που είναι για τις αντωνυμίες, το πορτοκαλί που είναι τις προθέσεις και τους βασικούς χρωματιστούς κωδικούς, πράσινο, κίτρινο και κόκκινο.
Τους βάζουμε στη σειρά που θέλουμε και δίνουμε στον μαθητή μια λέξη, όπως τη λέξη ουρανός. Ο μαθητής ακολουθεί τους χρωματιστούς κωδικούς και κάνει την πρόταση, βρίσκοντας λέξεις από τα αντίστοιχα μέρη του λόγου.