Οι μαθητές με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες, τις περισσότερες φορές, όταν έρχεται η στιγμή να γράψουν μια πρόταση, αδυνατούν να οργανώσουν τις σκέψεις τους και να τις παράγουν στον γραπτό λόγο, ξεχνούν τα βασικά σημεία στίξης, δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν τους κατάλληλους γραμματικούς και συντακτικούς όρους, ώστε να μεγαλώσουν μια πρόταση και δεν μπορούν να αναγνωρίσουν και να διορθώσουν τα λάθη τους.
Η πρόταση-πλαίσιο είναι μια τεχνική η οποία βοηθάει τον μαθητή να συντάσσει μια δομημένη πρόταση ακολουθώντας σχήματα, όπως έναν κύκλο, ένα τετράγωνο, ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο, μια ευθεία γραμμή, τα οποία βρίσκονται μέσα σε ένα πλαίσιο. Στην πρόταση-πλαίσιο χρησιμοποιούνται διάφορα οπτικά και πολύ χρηστικά βοηθήματα, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στον μαθητή να θυμάται να χρησιμοποιεί τα σωστά σημεία στίξης, να εκπαιδευτεί στην αυτοδιόρθωση και τέλος να θυμάται να γράφει σωστές, μεγάλες και δομημένες προτάσεις.
Με ποιον τρόπο μπορεί, λοιπόν, να διδαχτεί η πρόταση-πλαίσιο στη διάρκεια της εξ αποστάσεως διδασκαλίας;
Στέλνουμε στον μαθητή τις κάρτες με: έναν γκρι κύκλο, που τον χρησιμοποιεί για να ξεκινήσει την πρόταση με Κεφαλαίο, ένα πράσινο τετράγωνο που τον χρησιμοποιεί για τα οριστικά και αόριστα άρθρα της πρότασης, μια ευθεία κίτρινη γραμμή, που χρησιμοποιεί για τα ουσιαστικά, ένα μοβ ορθογώνιο παραλληλόγραμμο που χρησιμοποιεί για τα επίθετα, ένα μπλε τρίγωνο που το χρησιμοποιεί για τα ρήματα και ένα κόκκινο πολύγωνο για τα σημεία στίξης στο τέλος της πρότασης, έναν γαλάζιο ρόμβο για τα επιρρήματα και έναν πορτοκαλί κύλινδρο για τις αντωνυμίες.
Στέλνουμε στον μαθητή εικόνες, όπως ένα μαύρο σύννεφο με μια σταγόνα, για τον τονισμό των λέξεων, μια μαύρη αλυσίδα που χρησιμοποιείται για τον σύνδεσμο και, καθώς και τα κλειδιά, όπου μέσα είναι γραμμένες υπενθυμίσεις για το κομμάτι της αυτοδιόρθωσης, για παράδειγμα,
-Ξεκίνησα την πρόταση με κεφαλαίο;
-Έβαλα τα σωστά σημεία στίξης;
-Τόνισα τις λέξεις;
Στέλνουμε στον μαθητή 5 πλαίσια, όπου μέσα στο κάθε πλαίσιο έχουμε ένα φανάρι, που δείχνει το σημείο που θα ξεκινήσει ο μαθητής να γράφει την πρόταση και δύο μεγάλες μαύρες γραμμές.
Στέλνουμε στον μαθητή 1 βασική πρόταση, για παράδειγμα,
Ο λαγός τρέχει.
Στη αρχή του διαδικτυακού μαθήματος εξηγούμε στον μαθητή τη χρήση κάθε κάρτας.
Ζητάμε από τον μαθητή να σχεδιάσει το σχήμα κάθε κάρτας σε ένα φύλλο Α4, όπου μέσα να γράψει το μέρος του λόγου που αντιστοιχεί.
Ζητάμε από τον μαθητή να βάλει μπροστά του ένα από τα πλαίσια με το φανάρι και την κάρτα με τη βασική πρόταση, για παράδειγμα Ο λαγός τρέχει.
Στο πλαίσιο με το φανάρι, ο μαθητής σχεδιάζει τα αντίστοιχα σχήματα για τη βασική του πρόταση, δηλαδή, τον γκρι κύκλο, για να ξεκινήσει με κεφαλαίο, την κίτρινη γραμμή για το ουσιαστικό και ένα μπλε τρίγωνο για το ρήμα της πρότασης. Έπειτα, μέσα στα σχήματα γράφει το αντίστοιχο μέρος του λόγου.
Ο μαθητής παίρνει το δεύτερο πλαίσιο με το φανάρι, ώστε να μεγαλώσει τη βασική του πρόταση. Του ζητάμε να προσθέσει το μοβ ορθογώνιο παραλληλόγραμμο, που αντιστοιχεί στο επίθετο. Μας εξηγεί σε ποιο σημείο της πρότασης θα το σχεδιάσει και για ποιον λόγο, δηλαδή, πριν από την ευθεία γραμμή, που είναι το ουσιαστικό, γιατί το επίθετο είναι το μέρος του λόγου που το χαρακτηρίζει. Οπότε, η πρόταση γίνεται,
Ο γρήγορος λαγός τρέχει.
Ο μαθητής παίρνει το τρίτο πλαίσιο με το φανάρι, ώστε να μεγαλώσει και άλλο τη βασική του πρόταση. Του ζητάμε να προσθέσει έναν γαλάζιο ρόμβο, που αντιστοιχεί στο επίρρημα και να μας πει σε ποιο σημείο της πρότασης θα το σχεδιάσει και για ποιον λόγο. Δηλαδή, στο τέλος της πρότασης, όπου απαντάει στην ερώτηση πού; και δείχνει τόπο. Οπότε, η πρόταση γίνεται,
Ο γρήγορος λαγός τρέχει στο δάσος.
Συνεχίζουμε την ίδια διαδικασία και με τα υπόλοιπα σχήματα, μέχρι να φτάσουμε την πρόταση στο σημείο που θέλουμε.
Υπενθυμίζουμε στον μαθητή, σε κάθε πρόταση τα χρησιμοποιεί τις εικόνες με το σύννεφο, την αλυσίδα, όπου χρειάζεται και τα κλειδιά αυτοδιόρθωσης.
Όταν ο μαθητής φτάσει στο επίπεδο αυτοματοποίησης, δηλαδή σχεδιάζει μόνος του τα σχήματα, στο κατάλληλο σημείο της πρότασης, ώστε να γίνει μια σωστή και δομημένη πρόταση, ξεκινάει να γράφει προτάσεις, χωρίς την καθοδήγηση των σχημάτων.
Η ίδια διαδικασία με τις προτάσεις-πλαισίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για τη σύνταξη παραγράφου.