Με ποιον απλό τρόπο μπορούμε να διαπιστώσουμε αν πράγματι το παιδί έχει κατανοήσει ένα κείμενο;
Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν πολλοί και απλοί τρόποι που μπορούμε και ως γονείς, αλλά και ως εκπαιδευτικοί να δούμε πότε ένα παιδί πραγματικά έχει κατανοήσει το περιεχόμενο του κειμένου, το οποίο επεξεργάζεται. Ένας από αυτούς είναι η οπτικοποίηση (visualization).
Η οπτικοποίηση είναι, όταν την ώρα που το παιδί διαβάζει ή ακούει το κείμενο, μπορεί να σχηματίσει στο μυαλό του την εικόνα του περιεχομένου. Για να διαπιστωθεί αν πράγματι έχει κατανοήσει το περιεχόμενο μέσω της οπτικοποίησης, γίνονται οι εξής βασικές ερωτήσεις:
- Τι βλέπεις την ώρα που διαβάζεις ή ακούς το κείμενο;
- Ποια χρώματα βλέπεις την ώρα που διαβάζεις ή ακούς το κείμενο;
- Ποια σχήματα βλέπεις την ώρα που διαβάζεις ή ακούς το κείμενο;
- Πώς φαντάζεσαι τον βασικό ήρωα του κειμένου;
Εφόσον το παιδί απαντήσει στις παραπάνω ερωτήσεις με λεπτομέρειες, τότε το περιεχόμενο του κειμένου έχει κατανοηθεί μέσω της οπτικοποίησης. Αν, όμως, δεν δοθούν ικανοποιητικές απαντήσεις, τότε το παιδί χρειάζεται περεταίρω βοήθεια. Πώς;
- Του κάνουμε πιο εύκολες ερωτήσεις, όπως:
-Το κείμενο που διάβασες ή άκουσες, σου θυμίζει κάποιο άλλο;
-Έχεις βρεθεί ποτέ σε παρόμοια κατάσταση ή στη θέση του ήρωα;
-Έχεις βρεθεί σε παρόμοιο μέρος;
- Του ζητάμε την ώρα που διαβάζει ή ακούει το κείμενο, να ζωγραφίζει και την αντίστοιχη εικόνα (μπορεί να γίνει ανά παράγραφο). Ζωγραφίζει τους βασικούς ήρωες, το μέρος, κάποια βασικά γεγονότα. Μπορεί δίπλα σε κάθε ζωγραφιά να γράψει και μερικές λέξεις κλειδιά.
- Μπορούμε την ώρα που διαβάζει ή ακούει το κείμενο, να σταματάμε και να του κάνουμε τις βασικές ερωτήσεις της οπτικοποίησης του κειμένου. Με αυτόν τον τρόπο, ενθαρρύνουμε το παιδί να σχηματίζει τις εικόνες στο μυαλό του και να κατανοεί σε βάθος το περιεχόμενου αυτού που διαβάζει.