Η καλλιγραφία είναι μια ξεχασμένη, αλλά πολύ ωφέλιμη γραμματοσειρά. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες που έγιναν, με τη συμμετοχή του British Dyslexia Association (2016), η καλλιγραφία βοηθάει σε μεγάλο βαθμό τους μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη γραφή των γραμμάτων.
Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν πως η καλλιγραφία βοηθάει τα παιδιά να ξεχωρίζουν τα γράμματα που μπερδεύουν οπτικά (π.χ. γ-χ), να ξεχωρίζουν τα γράμματα που γράφονται πάνω και κάτω από τη γραμμή, να συνδυάζουν πιο εύκολα τους ήχους με τα αντίστοιχα γράμματα, να γράφουν πιο σωστά τις λέξεις, κυρίως το θέμα των λέξεων, να κάνουν ευανάγνωστα και στρογγυλά γράμματα, να θυμούνται τις σωστές μορφές των γραμμάτων και να διαβάζουν και να κατανοούν πιο εύκολα τα κείμενα. Επίσης, με το σύστημα της καλλιγραφίας, τα παιδιά καταβάλουν λιγότερη γραφοκινητική προσπάθεια καθώς δε χρειάζεται να σηκώνουν το μολύβι, ενισχύεται η οπτική τους μνήμη και αντίληψη καθώς και τα μέρη του εγκεφάλου, τα οποία είναι υπεύθυνα για τις γλωσσικές και γραφοκινητικές δραστηριότητες.
Με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει η εκπαίδευση και ποια υλικά χρειάζονται;
Τα υλικά που χρειάζονται για να ξεκινήσει η εκπαίδευση είναι τα εξής:
- Μια πένα, ειδική για καλλιγραφία (6.0 mm) και μελάνι αντικατάστασης.
- Χοντρό, λευκό, λείο χαρτόνι για να γράφει η πένα πιο απαλά και να μην κουράζεται το χέρι (πηγή: mycloset.gr)
- Οι κάρτες με τα καλλιγραφικά γράμματα, οι οποίες υπάρχουν στο διαδίκτυο.
- Ένα έντονο μολύβι, για να σχηματίζονται δύο πιο έντονες γραμμές, πάνω και κάτω, όπου ανάμεσά τους να υπάρχει μια διακεκομμένη γραμμή, για να γράφονται οι λέξεις.
- Ο εκπαιδευτής χρησιμοποιεί ομάδες γραμμάτων που μοιάζουν μεταξύ τους, όπως το γ-χ, το α-ο ή το σ-ρ.
- Ο εκπαιδευτής σχηματίζει το κάθε γράμμα, στο ειδικό φύλλο γραφής, λέγοντας ταυτόχρονα τα βήματα. Μπορεί στο σημείο που θα αρχίσει να σχηματίζει το γράμμα, να ζωγραφίσει ένα αυτοκίνητο και στο τέλος τους γράμματος, να βάλει μια κόκκινη τελεία.
- Ζητάει από τον μαθητή, να φαντάζεται, κάθε φορά που σχηματίζει το γράμμα, το αυτοκίνητο να περνάει μέσα από αυτό, να προσέχει να μη βγει από τον δρόμο και να σταματήσει στην κόκκινη τελεία, που είναι το κόκκινο φανάρι.
- Ο μαθητής ακολουθεί πολύ προσεχτικά το παράδειγμα του εκπαιδευτή και αντιγράφει το γράμμα, λέγοντας ταυτόχρονα τα βήματα, ώστε να σχηματιστεί με τον σωστό τρόπο. Προσέχει τις ουρές που έχουν κάποια γράμματα και το σημείο που γράφονται στη γραμμή, αν, δηλαδή, γράφονται μέσα ή κάτω ή πάνω από τις γραμμές.
- Τέλος, ο εκπαιδευτής δίνει ένα φύλλο εργασίας με τα γράμματα, όπου ο μαθητής ιχνηλατεί τα δύο πρώτα και τα υπόλοιπα να κάνει μόνος του.
Η εκμάθηση των καλλιγραφικών γραμμάτων δεν βοηθάει μόνο τα παιδιά με δυσκολίες στη γραφή των γραμμάτων, αλλά και όλα τα παιδιά που ασχολούνται με τις γραφοκινητικές δραστηριότητες.