Ορισμένα παιδιά, κυρίως εκείνα με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, αντιμετωπίζουν θέματα προσοχής και τα επίπεδα συγκέντρωσής τους είναι χαμηλά. Είναι δύσκολο για αυτά να επικεντρωθούν σε κάτι για πολλή ώρα και η προσοχή τους διασπάται εύκολα. Υπάρχουν ορισμένες στρατηγικές που μπορούμε ως γονείς να ακολουθήσουμε, ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αυξήσουμε την προσοχή τους, σταδιακά.
- Την ώρα που κάνει κάποια εργασία, βάζουμε μπροστά του ένα χρονόμετρο, με διάρκεια 5 έως 10 λεπτών. Του ζητάμε σε αυτό το διάστημα να συγκεντρωθεί στη δραστηριότητα που κάνει. Μόλις τελειώσει ο χρόνος, του δίνουμε να κάνει μια άλλη εργασία. Ο στόχος μας είναι να διατηρήσει την προσοχή του σε αυτά τα λεπτά και όχι αν έχει ολοκληρώσει αυτό που του έχουμε ζητήσει.
- Έρευνες έχουν δείξει πως οι μαθητές με δυσκολίες μαθαίνουν πιο γρήγορα, όταν οι εργασίες τους έχουν μικρή διάρκεια και εναλλάσσονται. Του ζητάμε να κάνει κάποιες εργασίες, για παράδειγμα μια άσκηση που έχει για το σχολείο, τηρώντας τη διάρκεια προσοχής
5 – 10 λεπτά, μετά ένα μικρό διάλειμμα και μετά συνεχίζει με άλλη εργασία. Στη διάρκεια του μικρού διαλείμματος, μπορεί το παιδί να κινηθεί παίζοντας μπάλα ή σκοινάκι ή να ασχοληθεί με παιχνίδια που χρειάζονται ενέργεια.
Θέτουμε ως επόμενο στόχο, το παιδί να αυξήσει τον χρόνο προσοχής σε 20΄ λεπτά. Βρίσκουμε από το διαδίκτυο διάφορα χρονοδιαγράμματα, όπου αριστερά να δείχνει τα λεπτά από το 1΄ έως το 20΄ και στο πάνω μέρος οι μέρες της εβδομάδας. Το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα το χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα στην ανάγνωση. Ενθαρρύνουμε το παιδί να διαβάζει κάθε μέρα από ένα βιβλίο ή από το αναγνωστικό του, κείμενα, διατηρώντας τον αντίστοιχο χρόνο προσοχής, ώστε ως το τέλος της εβδομάδας να καταφέρει να φτάσει στα 20΄ λεπτά. Σταδιακά αυξάνουμε τον χρόνο σε 50΄ λεπτά προσοχής, είτε μέσω της ανάγνωσης είτε γραπτής έκφρασης είτε των σχολικών μαθημάτων.
- Διατηρούμε το περιβάλλον στο οποίο το παιδί μας εργάζεται, ήρεμο και οργανωμένο. Διάφορες μελέτες έχουν δείξει, πως τα παιδιά δίνουν περισσότερη προσοχή σε αυτό που κάνουν, όταν δεν υπάρχει κάτι τοιχοκολλημένο γύρω από τον χώρο που μελετάει.
- Μαθαίνουμε στο παιδί να χρησιμοποιεί το χρονόμετρο, εφόσον διαπιστώσουμε πως δεν του δημιουργεί άγχος. Του βάζουμε τον χρόνο που θέλουμε να ολοκληρώσει μια άσκηση, χωρίς να διασπάται η προσοχή του και μόλις το χρονόμετρο σταματήσει, θα σταματήσει και το παιδί.
Επιβραβεύουμε κάθε προσπάθεια του παιδιού και θέτουμε κάθε εβδομάδα καινούριους στόχους. Σκοπός μας είναι το παιδί να γίνει ανεξάρτητο και να μπορεί να διατηρεί την προσοχή του σε ό,τι κάνει.