Οι πολυσύλλαβες λέξεις έχουν μια δυσκολία για όλα τα παιδιά. Όμως, το παιδί με συλλαβική επίγνωση είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται πως οι λέξεις (δισύλλαβες, τρισύλλαβες, πολυσύλλαβες) χωρίζονται σε τμήματα και το κάθε τμήμα εμφανίζει ένα ξεχωριστό ήχο. Έχει την ικανότητα να ενώνει ή να χωρίζει τις συλλαβές, να αναγνωρίζει πόσες συλλαβές έχει μια λέξη, να συνθέτει λέξεις με συλλαβές. Έτσι, μετέπειτα και με εύκολο τρόπο, το παιδί αποκτάει αναγνωστική ικανότητα.
Αντίθετα, όπως έδειξαν διάφορες έρευνες, πολλά παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολεύονται στην ανάγνωση πολυσύλλαβων λέξεων. Εμφάνισαν σημαντικές δυσκολίες στο να αναλύουν και να συνθέτουν συλλαβές σε μεγάλες λέξεις. Με ποιους τρόπους, λοιπόν, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να χωρίζουν τις πολυσύλλαβες λέξεις, έτσι ώστε να τις διαβάζουν και να τις κατανοούν πιο εύκολα ;
- Γράφουμε σε μια λευκή κάρτα και με μαύρομαρκαδόρο, την πολυσύλλαβη λέξη. Μπορούμε να τη συνοδεύσουμε και με την αντίστοιχη εικόνα. Για παράδειγμα,
αυτοκίνητο
- Με ένα κόκκινο μαρκαδόρο, χωρίζουμε τη λέξη σε συλλαβές, βάζοντας κάθετε γραμμές. Για παράδειγμα,
αυ/το/κί/νη/το
- Ζητάμε από το παιδί, να βάλει το χέρι του κάτω από το πηγούνι του και να ανοίγει το στόμα του, κάθε φορά που διαβάζει τη συλλαβή.
αυ/το/κί/νη/το
Πόσες φορές άνοιξε το στόμα του; 5 φορές, άρα η λέξη
έχει 5 συλλαβές.
- Με τον δείχτη του χεριού του, δείχνει την κάθε συλλαβή της λέξης και τη διαβάζει. Έπειτα, διαβάζει ολόκληρη τη λέξη. Το επαναλαμβάνει 3χ.
- Την τελευταία φορά, κλείνει τα μάτια του, φαντάζεται την εικόνα της λέξης και γράφει τη λέξη στον αέρα.
- Γράφουμε τις συλλαβές της λέξης σε λευκές κάρτες. Κάτω από την πρώτη συλλαβή, βάζουμε μια κόκκινηκουκίδα (αυ), κάτω από τη δεύτερη συλλαβή, βάζουμε μια κίτρινηκουκίδα (το) και κάτω από την τρίτη συλλαβή, βάζουμε μια πράσινηκουκίδα (κι). Στις δύο τελευταίες συλλαβές, βάζουμε τα νούμερα, 4 και 5.
- Δίνουμε ανακατεμένες τις κάρτες στο παιδί και του ζητάμε να τις ενώσει, ώστε να σχηματίσει τη λέξη. Μόνο που ξεκινάει από την τελευταία συλλαβή (5) και σταματάει στη συλλαβή με την κόκκινη κουκίδα.
- Τέλος, γράφει τη λέξη από μνήμης και τη διαβάζει.
- Συνεχίζουμε τη ίδια διαδικασία, με άλλες πολυσύλλαβες λέξεις (έως 5 συλλαβές).