Είναι σημαντικό ένας μαθητής να αξιολογείται σε αυτά τα οποία εκπαιδεύεται στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι.
Για αυτόν τον λόγο, μπορούμε να ετοιμάσουμε ένα γρήγορο κουίζ με θέματα γραμματικών φαινομένων ή μαθηματικών ή ορθογραφικών κανόνων που σχετίζονται με αυτά που έχει κάνει πρόσφατα και σε ένα ή δύο προηγούμενα μαθήματα. Στο τέλος της αξιολόγησης, θέτουμε τις εξής ερωτήσεις:
-Ο μαθητής τί έχει καταλάβει;
-Ποιες μπορεί να είναι οι απορίες του;
-Σε ποιο γνωστικό αντικείμενο μάθησης φαίνεται να έχει κάνει
τα περισσότερα κενά;
Έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε και μια γρήγορη συνέντευξη 5΄ λεπτών με τον μαθητή, που οι ερωτήσεις μπορούν να είναι, για παράδειγμα,
-Ποιος είναι ο γραμματικός κανόνας που κάνετε, πρόσφατα;
-Μπορείς να αναφέρεις δύο παραδείγματα;
-Τί κατάλαβες όταν η δασκάλα σας μίλησε για το κατηγορούμενο στην πρόταση;
Στον συγκεκριμένο τύπο αξιολόγησης υπάρχει αυτό που ονομάζεται έλεγχος εσφαλμένης αντίληψης. Για παράδειγμα, ο μαθητής στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο διδάσκεται τα ρήματα σε –αίνω και τις εξαιρέσεις τους. Στη διάρκεια της αξιολόγησης, ορισμένα ρήματα, τα οποία έχουν λανθασμένη κατάληξη. Ο μαθητής αποφασίζει αν αυτό το ρήμα γράφεται ή όχι με αυτήν την κατάληξη. Είτε απαντάει με ένα ναι ή ένα όχι και αιτιολογεί, είτε του έχουμε ζητήσει να έχει δύο κάρτες, μία πράσινη για το ναι και μία κόκκινη για το όχι και να σηκώσει την αντίστοιχη κάρτα και να αιτιολογήσει. Εμείς καταγράφουμε την απάντηση του μαθητή και την αιτιολογία. Με αυτόν τον τρόπο αξιολογούμε τον μαθητή κατά πόσο μπόρεσε να αναγνωρίσει το λάθος του, να το αιτιολογήσει και κατά πόσο καταλαβαίνει αυτά που κάνει στο σχολείο. Μπορούμε να θέσουμε ερωτήσεις με λάθος απαντήσεις σε μάθημα της ιστορίας ή στα μαθηματικά ή σε κανόνες ορθογραφίας. Το λάθος δεν το διορθώνουμε.
Ο συγκεκριμένος τύπος αξιολόγησης που αναλύεται παραπάνω εκπαιδεύει τον μαθητή να αναγνωρίζει το λάθος του και να το αιτιολογεί. Ο μαθητής μπορεί να αξιολογείται 3 με 4 φορές τον χρόνο, ανάλογα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.