Πολλοί μαθητές με δυσκολίες στα μαθηματικά, αντιμετωπίζουν θέματα με τις αφαιρέσεις με κρατούμενα είτε είναι οριζόντιες είτε είναι κάθετες. Κάποιες από τις βασικές τους δυσκολίες είναι να μη θυμούνται να χρησιμοποιούν τα κρατούμενα, να μην τοποθετούν τους αριθμούς ανάλογα με τη θεσιακή τους αξία και αφαιρούν το μικρότερο ψηφίο από το μεγαλύτερο.
Με ποιον τρόπο μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές με δυσκολίες να μάθουν να κάνουν κάθετες αφαιρέσεις με κρατούμενα σε ένα εξ αποστάσεως μάθημα;
1.Στέλνουμε στον μαθητή τις πράξεις της αφαίρεσης, οριζόντια και ένα φύλλο γραφής με μεγάλα και μικρά τετράγωνα. Στα μεγάλα τετράγωνα έχουμε γράψει με διάφορα χρώματα, για παράδειγμα Ε Δ Μ, ώστε ο μαθητής να γνωρίζει το σημείο που θα γράψει τους αριθμούς κάθετα.
2. Στέλνομε στον μαθητή μια ιστορία, για παράδειγμα, στην πράξη 46-28
Ένα πρωί, το 6 περπατούσε στο δάσος, όταν συνάντησε το νούμερο
- 8. Το 6 είδε πως ήταν μικρότερο από το 8 και άρχισε να κλαίει. Εκείνη
Την ώρα περνούσε από εκεί το νούμερο 4, όπου το είδε να κλαίει και
του έδωσε ένα το 1. Έτσι, το 6 έγινε 16, οπότε 16-8 = 8. Το 4, όμως
έγινε 3, οπότε 3-2 = 1. Άρα, μειωτέος: 46
αφαιρετέος: -28
διαφορά: 18
3. Στέλνουμε στον μαθητή ένα οπτικό βοήθημα, για παράδειγμα,
το περίγραμμα ενός σπιτιού. Δηλαδή ο μαθητής τοποθετεί τον μεγαλύτερο αριθμό στην σκεπή του σπιτιού, τον μικρότερο αριθμό, στο χαλί του και το σημάδι της αφαίρεσης στο παράθυρό του.
4. Αρχικά, ζητάμε από τον μαθητή να διαβάσει την πράξη της αφαίρεσης. Κατόπιν, του ζητάμε να τοποθετήσει τους αριθμούς στο σπίτι και να βάλει ανάμεσά τους κίτρινες γραμμές. Στον κάτω αριθμό (αφαιρετέο), βάζει όσες πόρτες είναι και οι αριθμοί, για παράδειγμα, στη πράξη 46-28, στο νούμερο 28, θα βάλει δύο πόρτες. Παρατηρεί την πράξη και λέει:
Μεγαλύτερος στη σκεπή ο αριθμός;
Συνεχίζω!
Μεγαλύτερος ο αριθμός στο χαλί;
Σταματώ και βάζω STOP!
Χτυπώ τη μία πόρτα και ζητώ βοήθεια!
Ίδιος ο αριθμός;
Βάζω ένα μηδενικό και πάω στο καλό.
5. Ο μαθητής αφού παρατηρήσει την πράξη και γνωρίζει ποια οδηγία θα ακολουθήσει, λύνει την αφαίρεση.
6. Ζητάμε από τον μαθητή να τοποθετήσει τους αριθμούς στα μεγάλα τετράγωνα, ανάλογα με τη θεσιακή τους αξία και να κάνει πάλι την αφαίρεση, λέγοντας ταυτόχρονα και την ιστορία που αναφέρθηκε νωρίτερα.
7. Μόλις ολοκληρώσει όλες τις αφαιρέσεις που του έχουμε στείλει, με τον παραπάνω τρόπο, του ζητάμε να πάρει το φύλλο γραφής με τα μικρότερα τετράγωνα. Του υπαγορεύουμε τις πράξεις, ο μαθητής γράφει στη σωστή θέση τους αριθμούς και τις λύνει.
8. Ο μαθητής συνεχίζει την εξάσκηση στο σπίτι.