Υπάρχουν διάφορα είδη μαθητών όσον αφορά στον τρόπο που μαθαίνουν πιο εύκολα και αποτελεσματικά, με τα τρία βασικότερα είδη να είναι ο οπτικός μαθητής, ο ακουστικός μαθητής και ο κιναισθητικός μαθητής.
Ο μαθητής που είναι οπτικός τύπος, είναι εκείνος που θυμάται καλά αυτά που βλέπει, που χρησιμοποιεί εικόνες και γραφικούς οργανωτές και αποφεύγει τις συζητήσεις. Αυτός ο τύπος μαθητή μπορεί να μάθει την ορθογραφία με τον εξής τρόπο:
- Βλέπει τις λέξεις, τις προτάσεις ή το κείμενο που έχει για ορθογραφία.
- Διαβάζει αυτό που έχει για ορθογραφία, τοποθετώντας τον δείχτη του χεριού του κάτω από κάθε λέξη είτε βρίσκεται σε πρόταση είτε σε κείμενο.
- Αντιγράφει αυτό που έχει για ορθογραφία σε ένα οργανωμένο πλαίσιο, για παράδειγμα έναν γραφικό οργανωτή με γραμμές και από κάτω κάρτες αυτοδιόρθωσης (κεφαλαίο, οργάνωση γραπτού, σημεία στίξης, διόρθωση λαθών).
- Μαθαίνει αυτό που έχει για ορθογραφία απ’ έξω και τα γράφει από μνήμης.
- Εντοπίζει τα λάθη, τα διορθώνει, αιτιολογεί και ζωγραφίζει στο μέρος της λέξης που έχει κάνει λάθος κάτι που να ξεκινάει από αυτήν τη λέξη.
Ο μαθητής που είναι ακουστικός τύπος, είναι εκείνος που ακούει οδηγίες όταν δίνονται με τον σωστό τόνο της φωνής, που δεν αρκείται στη μία ερώτηση για να απαντήσει σωστά και προτιμάει τη γλώσσα του σώματος. Αυτός ο τύπος μαθητή μπορεί να μάθει την ορθογραφία με τον εξής τρόπο:
- Ακούει τις λέξεις ή τις προτάσεις ή το κείμενο που έχει για ορθογραφία.
- Επαναλαμβάνει, κάθε φορά, αυτό που ακούει.
- Αντιγράφει αυτό που έχει για ορθογραφία, επαναλαμβάνοντας ταυτόχρονα την κάθε λέξη.
- Μαθαίνει αυτό που έχει για ορθογραφία απ’ έξω, ιχνηλατώντας, ταυτόχρονα, την κάθε λέξη στη λεία επιφάνεια του γραφείου του.
- Γράφει την ορθογραφία, λέγοντάς την ταυτόχρονα, εντοπίζει τα λάθη και τα διορθώνει.
- Αιτιολογεί τα λάθη, γράφοντας τον αντίστοιχο γραμματικό κανόνα ή βρίσκοντας λέξεις της ίδιας οικογένειας, μέσα από ερωτήσεις, για παράδειγμα, ποιο είναι το ρήμα ή το επίθετο αυτής της λέξης;
Ο μαθητής που είναι κιναισθητικός τύπος, είναι εκείνος που χρησιμοποιεί πολύ την κίνηση σε ό,τι κάνει, δεν μπορεί να κάτσει συγκεντρωμένος για πολλή ώρα και προτιμούν τα απτά υλικά, όπως η πλαστελίνη στη διαδικασία μάθησης. Αυτός ο τύπος μαθητή μπορεί να μάθει την ορθογραφία με τον εξής τρόπο:
- Η ορθογραφία χωρίζεται σε μικρά μέρη. Για παράδειγμα, αν ο μαθητής έχει 10 λέξεις για ορθογραφία, μαθαίνει την πρώτη φορά τις μισές και τη δεύτερη φορά τις υπόλοιπες.
- Βλέπει αυτά που έχει για ορθογραφία. Ακούει αυτό που έχει για ορθογραφία και το επαναλαμβάνει.
- Γράφει αυτό που έχει για ορθογραφία στον αέρα με τον δείχτη του χεριού του, λέγοντας ταυτόχρονα τις λέξεις. Επαναλαμβάνει 3χ.
- Όσες είναι οι λέξεις (είτε μόνες τους είτε μέσα σε προτάσεις) που έχει για ορθογραφία, τόσες είναι και οι γραμμές που σχεδιάζουμε στο τετράδιο. Ο μαθητής είτε από μνήμης είτε με τη δική μας καθοδήγηση γράφει αυτό που έχει για ορθογραφία, συμπληρώνοντας την κάθε γραμμή. Με τη δική μας καθοδήγηση, εντοπίζει και διορθώνει τα λάθη.
- Λέει τη λέξη που έχει κάνει λάθος, χτυπώντας ταυτόχρονα το χέρι στο γραφείο, χωρίζει τις λέξεις σε συλλαβές υπογραμμίζοντας τα φωνήεντα και τις γράφει ολοκληρωμένες άλλες 2χ.